Matematiksel doyum ölçeğinin (Mdö) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Kaya, Deniz
dc.date.accessioned 2022-06-16T08:48:31Z
dc.date.available 2022-06-16T08:48:31Z
dc.date.issued 2020-05-01
dc.identifier.citation Kaya, D. (2020). Matematiksel doyum ölçeğinin (mdö) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 49 , 309-330 tr_TR
dc.identifier.issn 1301-0085
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/7032
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı öğrencilerin matematiksel doyum düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenirli bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılında toplam 763 öğrenciden oluşan üç ayrı çalışma grubu ile yapılmıştır. Ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşü alınmıştır. Yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonucunda toplam varyansın %59.10’unu açıklayan 19 madde ve üç faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ortaya çıkan faktörler: Ders Etkileşim Doyumu, Kişisel Etkileşim Doyumu ile Çevresel Etkileşim Doyumu olarak adlandırılmıştır. DFA sonucunda Matematiksel Doyum Ölçeğine (MDÖ) ilişkin 19 madde ve üç faktörlü yapının yeterli uyum indekslerine sahip olduğu belirlenmiştir (χ2/df=1.96; RMSEA=.06; SRMR=.07; CFI=.95; NFI=.91; IFI=.95; GFI=.89; AGFI=.86; PNFI=.77; PCFI=.81). Ölçeğin toplam iç tutarlık katsayısı .95; ders etkileşim, kişisel etkileşim ile çevresel etkileşim doyumlarının iç tutarlık katsayıları sırasıyla .93, .88 ve .82 olarak hesaplanmıştır. Ölçekteki maddelerin ayırt ediciliği düzeltilmiş madde toplam korelasyonu ile %27’lik alt-üst grup karşılaştırmaları ile yapılmış ve maddelerin tamamının ayırt edici olduğu belirlenmiştir. Ölçüt geçerliği sonucunda aracın amacına hizmet ettiği belirlenmiştir. Sonuç olarak, elde edilen bulgular MDÖ’nün geçerli ve güvenilir ölçümler üreten bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. tr_TR
dc.description.abstract The aim of this study is to develop valid and reliable measurement tool to determine mathematical satisfaction levels of students. The research was conducted with three separate study groups consisting of 763 students in the academic year of 2018-2019. Expert opinion was obtained for the content and face validity of the scale. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were applied for construct validity. As a result of EFA, 19 items and three factors explaining 59.10% of total variance were obtained. The factors that emerged were named as the Course Interaction Satisfaction, Personal Interaction Satisfaction, and Environmental Interaction Satisfaction. Findings from CFA; 19 items and three-factor structure related to Mathematical Satisfaction Scale (MSS) showed that they have adequate fit indices (χ2 /df=1.96; RMSEA=.06; SRMR=.07; CFI=.95; NFI=.91; IFI=.95; GFI=.89; AGFI=.86; PNFI=.77; PCFI=.81). The total internal consistency coefficient of the scale was .95; the internal consistency coefficients of course interaction, personal interaction and environmental interaction satisfaction were calculated respectively .93, .88 and .82. The discriminate of the items in the scale was made with the corrected itemtotal correlation and the 27% lower and upper group comparisons and all of the items in the scale were distinguishable. The result of criterion validity showed that the tool served its purpose. As a result, the findings show that a mathematical satisfaction scale is a measurement tool that produces valid and reliable measurements. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Pamukkale Üniversitesi tr_TR
dc.relation.isversionof 10.9779/pauefd.532849 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Doyum tr_TR
dc.subject Geçerlik tr_TR
dc.subject Güvenirlik tr_TR
dc.subject Matematik tr_TR
dc.subject Ölçek geliştirme tr_TR
dc.subject Satisfaction tr_TR
dc.subject Validity tr_TR
dc.subject Reliability tr_TR
dc.subject Mathematics tr_TR
dc.subject Scale development tr_TR
dc.title Matematiksel doyum ölçeğinin (Mdö) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması tr_TR
dc.title.alternative Development of mathematical satisfaction scale (mss): Validity and reliability study tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/matematik ve fen bilimleri eğitimi bölümü/matematik eğitimi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 262266 tr_TR
dc.identifier.volume 49 tr_TR
dc.identifier.startpage 309 tr_TR
dc.identifier.endpage 330 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster