Bu çalışmanın amacı öğrencilerin matematiksel doyum düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenirli bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılında toplam 763 öğrenciden oluşan üç ayrı çalışma grubu ile yapılmıştır. Ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşü alınmıştır. Yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonucunda toplam varyansın %59.10’unu açıklayan 19 madde ve üç faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ortaya çıkan faktörler: Ders Etkileşim Doyumu, Kişisel Etkileşim Doyumu ile Çevresel Etkileşim Doyumu olarak adlandırılmıştır. DFA sonucunda Matematiksel Doyum Ölçeğine (MDÖ) ilişkin 19 madde ve üç faktörlü yapının yeterli uyum indekslerine sahip olduğu belirlenmiştir (χ2/df=1.96; RMSEA=.06; SRMR=.07; CFI=.95; NFI=.91; IFI=.95; GFI=.89; AGFI=.86; PNFI=.77; PCFI=.81). Ölçeğin toplam iç tutarlık katsayısı .95; ders etkileşim, kişisel etkileşim ile çevresel etkileşim doyumlarının iç tutarlık katsayıları sırasıyla .93, .88 ve .82 olarak hesaplanmıştır. Ölçekteki maddelerin ayırt ediciliği düzeltilmiş madde toplam korelasyonu ile %27’lik alt-üst grup karşılaştırmaları ile yapılmış ve maddelerin tamamının ayırt edici olduğu belirlenmiştir. Ölçüt geçerliği sonucunda aracın amacına hizmet ettiği belirlenmiştir. Sonuç olarak, elde edilen bulgular MDÖ’nün geçerli ve güvenilir ölçümler üreten bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
The aim of this study is to develop valid and reliable measurement tool to determine mathematical satisfaction levels
of students. The research was conducted with three separate study groups consisting of 763 students in the academic
year of 2018-2019. Expert opinion was obtained for the content and face validity of the scale. Exploratory Factor
Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were applied for construct validity. As a result of EFA, 19
items and three factors explaining 59.10% of total variance were obtained. The factors that emerged were named as
the Course Interaction Satisfaction, Personal Interaction Satisfaction, and Environmental Interaction Satisfaction.
Findings from CFA; 19 items and three-factor structure related to Mathematical Satisfaction Scale (MSS) showed
that they have adequate fit indices (χ2
/df=1.96; RMSEA=.06; SRMR=.07; CFI=.95; NFI=.91; IFI=.95; GFI=.89;
AGFI=.86; PNFI=.77; PCFI=.81). The total internal consistency coefficient of the scale was .95; the internal
consistency coefficients of course interaction, personal interaction and environmental interaction satisfaction were
calculated respectively .93, .88 and .82. The discriminate of the items in the scale was made with the corrected itemtotal correlation and the 27% lower and upper group comparisons and all of the items in the scale were
distinguishable. The result of criterion validity showed that the tool served its purpose. As a result, the findings show
that a mathematical satisfaction scale is a measurement tool that produces valid and reliable measurements.