Sosyal bilgiler dersinde demokrasi eğitim

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Aktepe, Vedat
dc.date.accessioned 2021-06-08T08:06:11Z
dc.date.available 2021-06-08T08:06:11Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/2246
dc.description.abstract Gelişmiş ülke toplumlarında demokratik anlayış hâkim olmakla birlikte, demokratik ülkelerde vatandaşların hak ve sorumluluklarını yerine getirmesi ve sorunlara barışçıl çözümler üretmesi önemsenmektedir. Demokrasi eğitimi ile kendisine ve toplumun değerlerine saygılı, barışçıl ve adaletli, düşünen, sorgulayan, yaşama etkin bir şekilde katılan bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır. Bu anlamda demokrasi eğitimiyle ilgili okutulan derslere bakıldığında, ilkokul 4. sınıfta "İnsan hakları, yurttaşlık ve demokrasi" dersi haftada 2 saat zorunlu ders olarak okutulmaktadır. Araştırmalarda ortaokulda doğrudan "Demokrasi eğitimi" ismiyle okutulan bir derse rastlanılmamıştır. Ancak sosyal bilgiler dersi kapsamında "demokrasi eğitimi" konusuna çeşitli temalar içerisinde yer alan değerlerin ve becerilerin kazanımları ile ele alındığı görülmektedir. Ortaöğretimde ise lisenin türüne göre değişmekle birlikte genel anlamda 9. 10. 11. ve 12. sınıflarda "Demokrasi ve insan hakları" dersi ismiyle sosyal alanları seçen öğrencilere yönelik haftada 1 saat seçmeli ders olarak okutulmaktadır. 2005 yılında yenilenen okul programıyla birlikte demokratik eğitime vurgu yapılmış, saygı, barış, hoşgörü, paylaşma, hür düşünce, insana değer verme ve insan hakları kavramları önemsenmiştir. Okullarda demokrasi eğitimi verilirken, temel insan haklarına, hukukun üstünlüğüne ve evrensel değerlerin toplumda yaşanması ve yaşatılmasına önem verilmiştir. Ancak, ülkemizde demokrasi kültürünün tam olarak ne ailelerde ne de okullarda yerleştiği söylenebilir. Demokrasi kültürünün yerleşmesi ve kalıcı olması için; bireylerin, toplumun, okulların, tüm kurum ve kuruluşların ortak bir demokrasi bilinci oluşturması ve demokratik tutum ve davranışlar sergilemesi gerekmektedir. Bu anlamda ailede, okulda ve çevrede demokrasinin yaşanmasıyla ancak demokrasi kültürünün oluşacağı ve yerleşeceği söylenebilir. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Sosyal bilgiler öğretimi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Sosyal bilgiler dersi tr_TR
dc.subject Demokrasi eğitimi tr_TR
dc.title Sosyal bilgiler dersinde demokrasi eğitim tr_TR
dc.type bookPart tr_TR
dc.relation.journal Sosyal bilgiler öğretimi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/temel eğitim bölümü/sınıf eğitimi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 109875 tr_TR
dc.identifier.startpage 377 tr_TR
dc.identifier.endpage 399 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Dosyalar Boyut Biçim Göster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster