Öğretim programlarında çevre eğitimi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Aktepe, Vedat
dc.contributor.author Temur, Murat
dc.date.accessioned 2021-06-08T08:00:19Z
dc.date.available 2021-06-08T08:00:19Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/2243
dc.description.abstract Çevrenin farklı yazarlar tarafından tanımı, bu tanımların ortak yönleri bölüm içerisinde verilmiştir. Daha sonra çevre sorunlarının hem yerelde hem de evrensel anlamda değerlendirmesi yapılmıştır. Çünkü hiçbir birey ya da toplum çevreye verdiği zararın sadece kendisini etkilediğini savunamaz. Bugün çevre ile ilgili atılan yanlış bir adım sadece o topluluğu ya da devleti değil dünya üzerinde yaşayan tüm insanları hatta canlıları doğrudan veya dolaylı olarak etkilemektedir. Bu nedenle son zamanlarda sıkça bahsedilen “Çevre Sorunu” tüm insanlığı ilgilendiren temel bir konudur. Bu bağlamda bireyler, toplumlar, sivil toplum kuruluşları, özel kurum ve kuruluşlar ile tüm devlet kurumları yaşanan çevre sorunlarının çözümünde topyekûn “Çevre Eğitimi” seferberliği başlatmalıdırlar. Bu durum tüm canlılar ve gelecek nesiller için önem arz etmektedir. Çevre ile ilgili bireylerde bir bilinç oluşturma, çevrenin korunması ve sürdürülmesi gibi konular son zamanlarda önem kazanmıştır. Türkiye’de de çevre konusunda Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Sivil Toplum Kuruluşları (STK) ve TEMA Vakfı tarafından “Çevre” ile ilgili çalışmalar yapılmaktadır. Bireylerin çevre konusunda bir bilince sahip olması için hiç kuşkusuz birçok kurum ve kuruluşa büyük sorumluluklar düşmektedir. Bu kurumlardan birisi de Milli Eğitim Bakanlığıdır. Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda “Çevre Eğitimi” verilmektedir. Ancak verilen bu eğitimin etkililiği sorgulanmaktadır. Çünkü gerçek anlamda hedeflenen çevre eğitiminin, uygulama olmadan bireyin yaşamında davranışa dönüştürmesi ve çevreyle ilgili sorumlulukları yerine getirmesi mümkün gözükmemektedir. Yine öğretim programlarında çevre eğitimine yönelik kazanım, değer ve beceri sayısının yetersiz olduğu görülmektedir. 2009, 2015, 2017 Hayat Bilgisi Öğretim Programında “Çevre Eğitimi” ne yönelik kazanımlar, değerler ve beceriler incelenmiş ve değerlendirilmiştir. 2009 Hayat Bilgisi Programında çevre eğitimine yönelik toplam 9 kazanım varken; 2015 programında 12, 2017 programında ise bu sayı 10’a düşmüştür. 2009 programında 2 beceri, 4 değer; 2015 programında 1 beceri (Doğayı koruma), 1 değer (Doğa sevgisi); 2017 programında ise 1 beceri (Doğayı koruma) ve 1 değer (Doğal çevreye duyarlılık) vardır ve yine beceri ve değer sayısının düştüğü söylenebilir. 2005, 2013, 2017 Fen Bilimleri Öğretim Programı incelemiştir. Kazanımlar ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çevre eğitimine ilişkin doğrudan bir beceri veya değere Fen Bilimleri öğretim programlarında rastlanmamış ancak 2005 öğretim programında 18, 2013 öğretim programında 31 ve 2017 öğretim programında 29 olmak üzere toplamda 78 kazanıma yer verilmiştir. Yine 2015 ve 2017 Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında “Çevre Eğitimi” ile ilgili kazanım, beceri ve değerler belirlenmiş, tablolar halinde verilmiş ve detaylı açıklanmaya çalışılmıştır. 2015 Sosyal Bilgiler öğretim programında kazanım sayısı 8’ken 2017 programında kazanım sayısı 2’ye düşmüştür. Aynı şekilde 2015 programında 1 beceri “Çevreyi koruma duyarlılığı”, 1 değer “Çevre duyarlılığı” var iken, 2017 programında 1 beceri “Çevre okuryazarlığı” verilmiştir. Ayrıca doğrudan bir değere yer verilmediği görülmektedir. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Çevre eğitimi tr_TR
dc.relation.isversionof 10.14527/9786052412558 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Öğretim programları tr_TR
dc.subject Çevre eğitimi tr_TR
dc.title Öğretim programlarında çevre eğitimi tr_TR
dc.type bookPart tr_TR
dc.relation.journal Çevre eğitimi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/temel eğitim bölümü/sınıf eğitimi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 109875 tr_TR
dc.identifier.startpage 129 tr_TR
dc.identifier.endpage 163 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Dosyalar Boyut Biçim Göster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster