Çin felsefesinde Konfuçyüs'ün dereceli sevgi (renai) ve Mo Zi'nın her şeyi kuşatan sevgi (jianai) kavramlarının karşılaştırılması

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Gökenç Gülez, Sema
dc.date.accessioned 2023-07-05T07:17:34Z
dc.date.available 2023-07-05T07:17:34Z
dc.date.issued 2018-04
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/8235
dc.description.abstract Toplumun tam olarak kaos içinde olduğu İlkbahar – Sonbahar Dönemi ve Savaşan Beylikler Dönemi, toplumda düzen ve barışı sağlamak ortak amacıyla bir çok düşünür ortaya çıkmış ve bu düşünürler felsefelerinin oluşturduğu düşünce ekollerini savunmuşlardır. Bu bağlamda, o dönemde ortaya çıkan Konfuçyüs’ün kurucusu olduğu Ru düşünce ekolü ve Mo Zi’nın kurucusu olduğu Mo düşünce ekolü toplumu derinden etkilemiştir. Ru düşünce ekolünün kurucusu Konfuçyüs’ün geleneksel ahlak düşüncesinin temelinde “Ren” düşüncesi yer almaktadır. Konfuçyüs Ren ilkesini uygulayanları, insanları seven kişi olarak tanımlamaktadır. Konfuçyüs’e göre, “Ren” evrende yaşayan tüm canlıların kökenidir. Mo Zi’ nın “Jian ai” düşüncesinin temelinde “Li (faydacılık)” teorisi yatmaktadır. Mo Zi Jian ai düşüncesinde yeryüzünde bulunan her şeyden fayda sağlanması gerektiğini savunmaktadır. Her iki düşüncenin de savunduğu ilkeler neticesinde uygulamaları da farklılık göstermektedir. Ru düşünce ekolünün öne sürdüğü, Ren insan sevgisi ilkesi sevginin merkezden başlaması gerektiğini savunarak öncelikle anne - baba ve yakınları sevmeyi savunur. Merkezden başlayan sevgi daha sonra yakınlara, akrabalara ve zamanla kademe kademe diğer insanlara yayılacaktır. Bunun neticesinde de merkezden daha sağlam ve bilinçli olarak başlayan sevgi toplumda yayılarak herkesin birbirini sevdiği bir ortam oluşmaktadır. Konfuçyüs’ün savunduğu dereceli sevgi, kıdemli ve kıdemsiz, yakın ve uzak, büyük ve küçük gibi etkenlere göre farklılık göstermektedir. Konfuçyüs’ün sevgi düşüncesinin aksine, Mo Zi’nın Jian ai ilkesi hiç bir ayrım ve statü farkı gözetmeden gösterilen sevgidir. Jian ai ilkesi, herkese eşit bir şekilde davranmayı, kişinin ayırt etmeden herkesi sevmesi ile fayda sağlayacağını savunur. Sonuç olarak, Mo Zi’nın hiçbir ayrım gözetmeden savunduğu sevgi düşüncesi ile Konfuçyüs’ün sınıf ve statü farkına göre olan sevgi düşünceleri amaç olarak aynı olsa da birbirinden farklıdır. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Kesit Yayınları tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Konfuçyüs'ün Felsefesi tr_TR
dc.subject Çin Felsefesi tr_TR
dc.subject Konfuçyüs Felsefesinin İlkeleri tr_TR
dc.subject Mo Zi Felsefesi tr_TR
dc.subject İnsan Sevgisi tr_TR
dc.subject Confucius tr_TR
dc.title Çin felsefesinde Konfuçyüs'ün dereceli sevgi (renai) ve Mo Zi'nın her şeyi kuşatan sevgi (jianai) kavramlarının karşılaştırılması tr_TR
dc.type bookPart tr_TR
dc.relation.journal Çin Medeniyeti: Tarih, Kültür, Edebiyat, Felsefe tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/fen-edebiyat fakültesi/doğu dilleri ve edebiyatları bölümü/Çin dili ve edebiyatı anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 215982 tr_TR
dc.identifier.startpage 213 tr_TR
dc.identifier.endpage 229 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Dosyalar Boyut Biçim Göster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster