Allah’ın ilmi ve mutlak bilinmezlik

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Namlı, Abdullah
dc.date.accessioned 2022-12-14T07:42:21Z
dc.date.available 2022-12-14T07:42:21Z
dc.date.issued 2022-11-30
dc.identifier.citation Namlı, Abdullah, Allah'ın İlmi ve Mutlak Bilinmezlik (Ankara: İlâhiyât Yayınları, 2022) tr_TR
dc.identifier.uri https://www.ilahiyatyayin.com/allah-in-ilmi-ve-mutlak-bilinmezlik
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/7854
dc.description.abstract Allah’ın İlmi ve Mutlak Bilinmezlik Allah Teâlâ kemâl ifade eden sıfatlarla vasıflanmıştır. O’nun İlmi ezelîdir, kadîmdir. “Allah’ın isim ve sıfatlarından hiçbiri sonradan olma değildir. O, ilmiyle dâimâ bilir, İlim O’nun ezelde sıfatıdır. O, Ḳudretiyle dâimâ Ḳâdir’dir, Ḳudret O’nun ezelde sıfatıdır. Kelâm ile konuşur, Kelâm O’nun ezelde sıfatıdır. Yaratması ile dâimâ yaratıcıdır, yaratmak (Tekvîn) O’nun ezelde sıfatıdır…”, “Allah Teâlâ, yaratmadan önce de yaratıcı, rızıklandırmadan önce de rızık verici idi.” (Ebû Hanîfe). O’nun Güzel İsimlerinden bir kısmı ilim sıfatıyla bağlantılıdır. ‘Âlim, ‘Alîm, Ḫabîr, Ḥakîm, Ḥafîz, Raḳîb, Vekîl, Muḥît, Vâsi’, Muḥṣî, Müheymin, Şehîd isimleri hep O’nun ezelî ilmi ile bağlantılı isimlerdir. Semî’, Baṣar, İrâde, Ḳudret ve Tekvîn vb. sıfatları da O’nun İlim sıfatıyla bağlantılıdır. Allah Teâlâ kendi zâtını ve zâtının gayrını bilir. “Allah, yok olanı (ma’dûm) yokluğu hâlinde, yok olarak bilir. Onu yarattığı zaman nasıl olacağını bilir. Var olanı (mevcûd) varlığı hâlinde, var olarak bilir, onun yokluğunun (fenâ) nasıl olacağını bilir. Allah, ayakta duranın ayakta duruş hâlini, oturduğu zaman da oturuş hâlini bilir. Bütün bu durumlarda Allah’ın İlminde ne bir değişme ne de sonradan olma bir şey hâsıl olmaz. Değişme ve ihtilâf yaratılanlarda olur. Allah’ın İlmi birdir, mâ’lûmât ise çeşitlidir… Allah yarattıklarından hiçbirini kâfir veya mü’min olmaya zorlamamış ve onlardan hiçbirini mü’min veya kâfir olarak yaratmamıştır. Fakat onları şahıslar, fertler olarak yaratmıştır. Îman ve küfür kulların fiilleridir. Allah, küfre sapan kimseyi, küfrü esnâsında bir kâfir olarak bilir. O kimse daha sonra îman ederse, Allah onu îmanı hâlinde, mü’min olarak bilir ve O’nun İlmi ve sıfatı değişmeksizin onu sever.” (Ebû Hanîfe). Allah Teâlâ, külliyyâtı ve cüz’iyyâtı, geçmişi ve geleceği, gaybı, şehâdet âlemini ve varlıkların kaderlerini bilir. O, henüz fiil aşamasına gelmemiş olan insanların kalplerinde gizlediklerini de bilir. Allah, her şeyi ilmen kuşatmıştır. Abstract: Allah’s Knowledge and Absolute Obscurity Allah is characterized by adjectives expressing perfection. His Knowledge is eternal. “None of Allah’s names and attributes is an afterthought. He always knows with his knowledge, knowledge is his attribute in eternity. He is always Ḳâdir with His power, Ḳudret is His attribute in eternity. He speaks with the Word, the Word is His eternal attribute. He is always the creator with his creation, creating (Genesis, Takween) is his attribute in eternity…”, “Allah was the creator before and before He created, and he was the giver of sustenance before He provided sustenance.” (Abu Hanifah). Some of His Beautiful Names are related to the attribute of knowledge. The names ‘Âlim, ‘Alîm, Ḫabîr, Ḥakîm, Ḥafîz, Raḳîb, Vekîl, Muḥît, Vâsi’, Muḥṣî, Müheymin, Şehîd are all names associated with His eternal knowledge. Semi’, Baṣar, İrâde, Ḳudret ve Tekvîn etc. His attributes are also related to His attribute of Knowledge. Allah Almighty knows his own essence and his own self. “Allah knows the non-existent (ma‘dum) as non-existent in its absence. He knows what it will be like when he creates it. He knows the existent (existing, mawcud) as existing, He knows how its absence (fana) would be. Allah knows the standing state of the standing person and the sitting state when sitting. In all these cases, neither a change nor an afterthought will occur in Allah’s Knowledge. Change and conflict occur in those who are created. Allah’s Knowledge is one, and knowledge is diverse... Allah did not force any of His creations to become unbelievers or believers, and He did not create any of them as believers or unbelievers. But He created them as individuals, as individuals. Iman and disbelief are acts of servants. Allah knows a disbeliever as a disbeliever during his disbelief. If a person believes later, Allah knows him as a believer in his state of belief and loves him without changing his knowledge and attributes.” (Abu Hanifah). Allah knows the whole and the partial, the past and the future, the unseen, the realm of martyrdom, and the destinies of beings. He also knows what people who have not yet reached the stage of action hide in their hearts. Allah encompasses everything with knowledge. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İlâhiyât Yayınları tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Kelam tr_TR
dc.subject Allah tr_TR
dc.subject İlim tr_TR
dc.subject Bilinmezlik tr_TR
dc.title Allah’ın ilmi ve mutlak bilinmezlik tr_TR
dc.title.alternative Allah’s knowledge and absolute obscurity tr_TR
dc.type book tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi/temel islam bilimleri bölümü/kelam ve islam mezhepleri tarihi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 277184 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster