Rekreatif faaliyet alanlarının üniversite tercihlerine yönelik etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Kül Avan, Sevim
dc.date.accessioned 2022-11-22T07:03:51Z
dc.date.available 2022-11-22T07:03:51Z
dc.date.issued 2022-01
dc.identifier.citation Birinci, M.C& Kül Avan, S.(2022). Rekreatif Faaliyet Alanlarının Üniversite Tercihlerine Yönelik Etkisi.Future Trends in Leisure&Recreation Congress:Digital Recreation,20-21 Jan 2022, Ankara Turkey. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/7759
dc.description.abstract Günümüzde çalışma ve okul hayatının sıkıcılığı ve diğer rutin işlerden dolayı insanlar yenilenme ihtiyacı hissetmektedir. Bu anlamda insanlar boş zamanlarını değerlendirmeye yönelik alternatifler aramaya başlamıştır. Özellikle gençlerin ruhsal ve bedensel gelişimlerine katkı sağlamak açısından boş zaman içerisinde yapılan rekreasyon faaliyetlerine katılması önemli görülmektedir. Rekreasyon; bireylerin rutin hayatında kurtulmak, yoğun iş hayatından veya olumsuz çevresel durumlardan negatif anlamda etkilenen beden ve ruhu korumak, sağlıklı olmak ve sağlığı devam ettirmek, bunun yanında mutlu olmak amacıyla iş ve zorunlu ihtiyaçlar için ayrılan zamanın dışında kalan boş zaman içerisinde, bireysel ya da grup halinde gönüllü olarak seçilerek dâhil olunan faaliyetlerdir (Karaküçük, 2014: 54). Rekreatif faaliyetler araştırmacılar tarafından farklı şekillerde sınıflandırılmaktadır. Tezcan(1993:174), rekreatif faaliyetleri sanatsal, entelektüel, sosyal, pratik, fiziki faaliyetler şeklinde sınıflandırmıştır. Boş zamanların verimli şekilde geçirilmesi durumunda bireye birçok faydası olduğu bilinmektedir. Boş zamanların değerlendirilmesi ile ilgili yapılan çalışmada (Tuncay, 2000: 146) boş zamanların olumlu şekilde değerlendirilmesinin toplumsal uyumun güçlenmesi üzerinde etkili olduğu ve özellikle gençlerin zararlı alışkanlıklardan korunmasında önemli bir rol oynadığı belirtilmiştir. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de üniversitelerde eğitim alan gençlerin boş zaman faaliyetlerine katılımlarının yoğun olmasıyla son yıllarda üniversite kampüslerinin planlanması ve geliştirilmesine daha fazla önem verilmeye başlanmıştır. Çünkü üniversiteler, sosyal ve kültürel faaliyet alanlarının olduğu, farklı kültürel ve sosyal açıdan farklı özellikleri olan öğrencilerin eğitimleri süresince dersten arta kalan zamanlarını geçirdiği alanlar olarak sosyal etkileşim bakımından büyük öneme sahiptir (Göker, 2014: 186). Öğrencilerin üniversite içerisinde ders dışı faaliyetlere katılmasında, kurumun sunduğu alanlar etkili olmaktadır. Üniversitelerde sosyal, kültürel, sportif vb. faaliyetler üniversite yönetimi, kulüpler, topluluklar tarafından planlanmakta ve yürütülmektedir. Öğrenciler ders dışında eğlenmek, öğrenmek, yeni beceriler kazanmak, dinlenmek ve sosyalleşmek ihtiyacı duymaktadırlar. Bunun için üniversitelerin çok sayıda ve farklı faaliyet sunmaları gerekmektedir. Açık ve kapalı spor alanları, kütüphane, sinema ve tiyatro salonları, kafeteryalar, yüzme havuzu, eğlence merkezleri vb. alanlar öğrencilerin ruhsal ve bedensel gelişime katkı sağlayacak alanlar olarak değerlendirilmektedir. Ülkemizde üniversite öğrencilerine bazı haklar tanınmıştır. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 47. maddesinde "Yükseköğrenim kurumları, yapacağı plan ve programlar uyarınca, öğrencilerin beden ve ruh sağlığını korumak, beslenme, çalışma, dinlenme, boş zamanları değerlendirme gibi sosyal ihtiyaçlarını karşılamak ve bu amaçla maddi olanaklar oranında okuma salonları, yataklı sağlık merkezleri, kafeteryalar, lokanta açmak, toplantı, sinema, tiyatro salonları, spor salonu ve sahaları, kamp yerleri sağlamak ve bunlardan öğrencilerin en iyi şekilde yararlanmaları sağlamak için gerekli önlemleri almakla görevlidir.” ibaresiyle üniversitede öğrenim gören öğrencilerin yasal hakları belirlenmiştir. Yine 351 sayılı Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Kanunu’ nun 25. Maddesinde "ders dışı saatlerde ve tatillerde öğrencilerin sosyal ve kültürel ihtiyaçlarını karşılayacak her türlü tedbir alınır" ifadesinde belirtildiği üzere öğrencilerin haklarının olduğu görülmektedir. Buradan yola çıkarak, üniversitelerin gençlerin dersleri dışında kalan serbest zamanlarını en iyi şekilde değerlendirmeleri açısından önemli bir rol üstlendiği söylenebilmektedir. Üniversitelerin, önüne alarak yerleşkelerinde sunacakları rekreatif faaliyetleri planlamaları ve faaliyetlere yönelik altyapılarını oluşturmaları gerekliliği duyulmaktadır tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Boş zaman tr_TR
dc.subject Rekreasyon tr_TR
dc.subject Kano modeli tr_TR
dc.subject Üniversite tercihi tr_TR
dc.title Rekreatif faaliyet alanlarının üniversite tercihlerine yönelik etkisi tr_TR
dc.type conferenceObject tr_TR
dc.relation.journal Future Trends in Leisure&Recreation Congress:Digital Recreation tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/spor bilimleri fakültesi/beden eğitimi ve spor bölümü/beden eğitimi ve spor anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0003-3103-381X tr_TR
dc.contributor.authorID 110569 tr_TR
dc.identifier.volume 1 tr_TR
dc.identifier.issue 1 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster