6. sınıf sosyal bilgiler dersi için geliştirilen etkileşimli elektronik kitabın öğrenci başarısı üzerine etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Baştemur Kaya, Ceren
dc.date.accessioned 2022-06-17T07:27:24Z
dc.date.available 2022-06-17T07:27:24Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Baştemur Kaya, C. (2013). 6. sınıf sosyal bilgiler dersi için geliştirilen etkileşimli elektronik kitabın öğrenci başarısı üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. tr_TR
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/7092
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı alan yazına ve uzmanların görüşüne dayalı olarak etkileşimli elektronik kitap (e-kitap) tasarım ilkelerini belirlemek, bu ilkeleri esas alarak 6. sınıf sosyal bilgiler dersinin “Ülkemiz ve Dünya” ünitesi için etkileşimli bir e-kitap geliştirmek, geliştirilen etkileşimli e-kitap ile Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından yayınlanan örnek e-kitabın öğrencilerin akademik başarısı ile bilgi ve kavrama düzeyi düşünme becerileri üzerindeki etkisini karşılaştırmak ve bu e-kitaplarla ilgili öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırmada sontest kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2012–2013 öğretim yılında Nevşehir il merkezinde bulunan Ülfet Başer İlkokulu’nda altıncı sınıfta öğrenim gören 55 öğrenci oluşturmaktadır. Mevcut sınıflar yansız olarak atanmıştır. Basılı ders kitabı yerine deney grubunda geliştirilen etkileşimli e-kitap, kontrol grubunda MEB’in örnek ekitabı, üç hafta süreyle öğretimde kullanılmıştır. Üçüncü haftanın sonunda gruplara başarı testi uygulanmıştır. Ünitenin amaçları doğrultusunda bir başarı testi hazırlanmış, hazırlanan başarı testi uzman görüşüne sunulmuş, iki öğrenciye okutularak soruların anlaşılırlığı sağlanmıştır. Başarı testinin geçerliliğini belirlemek için aynı okulun yedinci sınıfında okuyan 78 öğrenciye uygulanmış, madde analizi yapılmış, ayırıcılık ve güçlük indeksleri belirlenmiştir. Uygun olmayan maddeler çıkartılmış, ünitenin bütün eğitim amaçlarını ölçen 27 soruluk bir test ortaya çıkmıştır. Testin güvenilirliği KR-20 ile test edilerek 0,94 bulunmuştur. E-kitabın geliştirme aşamasında alan yazın taranmış, ilgili alan uzmanlarıyla görüşmeler yapılarak içerik ve tasarım ölçütleri belirlenmiştir. Görüşme sonuçlarının dağılımı frekans (f) ve yüzde (%) olarak verilmiştir. Sonuçlar analiz edildikten sonra etkileşimli bir e-kitap geliştirilmiş, tekrar uzman görüşü alınmış ve ilgili düzeltmeler yapılarak materyale son hali verilmiştir. Deney ve kontrol grubunun başarı puanlarını test etmek için verilerin normal dağılıp dağılmadığına ve varyansların homojenliğine bakılarak parametrik bir test olan ilişkisiz ölçümler için t-testi uygulanmıştır. Her iki grubun başarı testi ortalaması ve başarı testi bilgi düzeyi puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark çıkmamıştır (p>,05). Başarı testi kavrama düzeyi puan ortalamaları arasında ise deney grubu lehine anlamlı bir fark çıktığı görülmektedir (p<,05). Genel başarı testi ve bilgi düzeyi puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık olmamasının nedeni olarak, bu şekilde gerçekleştirilen bir çalışmanın ilgili gruplara ilk kez uygulanmış olması sebebiyle öğrencilerinin derse karşı ilgilerini arttırmış olabileceği ve sürenin kısa olması nedeniyle MEB tarafından geliştirilen örnek e-kitap ile geliştirilen etkileşimli e-kitabın öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisinin birbirine yakın olabileceği düşünülmektedir. Kavrama düzeyi puan ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark çıkmasının nedeni olarak; geliştirilen etkileşimli e-kitabın, alan yazın ve alan uzmanlarının görüşleri göz önünde bulundurularak içeriğinin sunulması ve tasarlanması ile oluşturularak öğrencilerin aktarılan bilgiyi daha iyi kavramasına yardımcı olduğu düşünülmektedir. tr_TR
dc.description.abstract The aim of the study is to determine the principles of interactive e-book design based on the literature and expert opinions, to design an e-book in terms of these principles for 6th grade Social Sciences course, “Our Country and the World” unit, to compare the effects of the designed e-book and the e-book designed as a sample by Ministry of National Education on students’ achievement with the knowledge and comprehension level thinking skills and to determine opinions of the students about the books. Post-test control group design is used in the study. The study has been carried out on 55 students who attend 6th grade at Ulfet Baser Primary School in Nevsehir in 2012-2013 academic year. Present classes are appointed randomly as experimental and control groups. Instead of printed book, the designed e-book is used in the experimental group and the e-book designed as a sample by Ministry of National Education is used in the control group for three weeks. At the end of the period, an achievement test is held in both groups. The achievement test is prepared in accordance with the aims of the unit; the questions are checked by experts; and then two sixth grade students are made to read the questions in order to provide clarity. To determine the validity of the achievement test, it was applied to 78 seventh grade students in the same school, and item analysis, relevance and difficulty analyses are determined. Irrelevant items are removed and a 27- question test is prepared. Reliability of the test is measured as 0.94 via KR-20. During the designation process, present literature and expert opinions are taken into consideration and content and design criteria are determined. Distribution of answers to interview questions are presented as frequencies (f) and percentages (%). After the analyses, an interactive e-book is predesigned, expert opinions are considered again and after the relevant corrections the e-book is designed. For the normal curve of distribution and homogeneity of variances for the two groups, independent samples t-test is used. After the analyses, it is found out that there is no difference between the groups (p,>05) about the achievement test averages and the knowledge level questions but there is a meaningful difference favor of the experimental group about the comprehension questions between groups (p<,05). That there is no difference between the groups (p,>05) about the achievement test averages and the knowledge level questions may result from because it is the first application of such a practice for the students, which may increase the interest of them in the lesson or because the application process is too short to distinguish the difference between the effects of the designed e-book for the study and the e-book designed as a sample by Ministry of National Education on students’ achievement. That there is a difference about the comprehension questions between groups may result from because present literature and expert opinions are taken into consideration for the designation of the interactive e-book for the study so that the students comprehend the content better. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Elektronik kitap tr_TR
dc.subject Etkileşim tr_TR
dc.subject Materyal geliştirme tr_TR
dc.subject Electronic book tr_TR
dc.subject Interaction tr_TR
dc.subject Material design tr_TR
dc.title 6. sınıf sosyal bilgiler dersi için geliştirilen etkileşimli elektronik kitabın öğrenci başarısı üzerine etkisi tr_TR
dc.title.alternative The effect of interactive e-book developed for sixth grade social sciences course on students' achievement tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/meslek yüksekokulu/bilgisayar teknolojileri bölümü/bilgisayar programcılığı pr. tr_TR
dc.contributor.authorID 108482 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster