Öğretmenlerin mesleği bırakma niyeti ve okul değiştirme niyeti ölçeklerinin Türkçeye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Coşkun, Başak
dc.contributor.author Toprak, Emre
dc.contributor.author Katıtaş, Sevda
dc.contributor.author Sipahioğlu, Mete
dc.date.accessioned 2022-03-01T12:18:17Z
dc.date.available 2022-03-01T12:18:17Z
dc.date.issued 2021-10
dc.identifier.uri https://www.academia.edu/63066161/%C3%96%C4%9Fretmenlerin_Mesle%C4%9Fi_B%C4%B1rakma_Niyeti_ve_Okul_De%C4%9Fi%C5%9Ftirme_Niyeti_%C3%96l%C3%A7eklerinin_T%C3%BCrk%C3%A7eye_Uyarlanmas%C4%B1_Ge%C3%A7erlik_ve_G%C3%BCvenirlik_%C3%87al%C4%B1%C5%9Fmalar%C4%B1
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/6383
dc.description.abstract Her yıl binlerce öğretmen ya mesleği terk etmekte ya da okul değiştirmektedir. Öğretmenlerin meslekten ayrılması veya okul değiştirme kararlarının en önemli bilişsel öncüllerinden biri işten ayrılma niyetidir. Bu çalışmada öğretmenlerin mesleği bırakma niyeti ve okul değiştirme niyeti ölçeklerini Türkçeye uyarlamak amaçlanmıştır. Bu uyarlamada, geçerlik ve güvenirlik analizleri Öğretmenlik Mesleğini Bırakma Niyeti Ölçeğinin ölçek maddelerinin faktör yükleri .88 ile .92 arasında değiştiği, ölçeğin madde toplam test korelasyonlarının r=.74 ile r=.81 arasında değerler aldığı, iç tutarlılık katsayısının .89, iki yarı güvenirliğinin ise .87 olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin üç madde ve tek boyuttan oluşan faktör yapısının doğrulanması amacıyla oluşturulan ölçme modeli serbestlik derecesi =0 ile doymuş bir modeldir. Öğretmenlerin Okul Değiştirme Niyeti Ölçeğinin faktör yükleri .94 ile .96 arasında değiştiği, madde toplam test korelasyonlarının r=.87 ile r=.91 arasında değerler aldığı, iç tutarlılık katsayısının .95, iki yarı güvenirliğinin ise .88 olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin üç madde ve tek boyuttan oluşan faktör yapısının doğrulanması amacıyla oluşturulan ölçme modeli serbestlik derecesi=0 ile doymuş bir modeldir. Sonuç olarak her iki ölçeğin de Türkçe formunun öğretmenlerin mesleği bırakma ve okul değiştirme niyetlerini ölçebilecek psikometrik özelliklere sahip olduğunu gözlenmiştir. İki ölçek de kolay uygulanabilir, puanlanabilir ve güvenilir ölçme araçları olarak alanyazına sunulmuştur. Uyarlanan ölçekler eğitim, okul kültürü, öğretmen/okul verimliliği, örgüt ve yönetim çalışmalarında kullanılabilir. tr_TR
dc.relation.isversionof 10.29228/cahij.53848 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject geçerlik tr_TR
dc.subject güvenirlik tr_TR
dc.subject işten ayrılma niyeti tr_TR
dc.subject öğretmen tr_TR
dc.subject ölçek tr_TR
dc.subject uyarlama tr_TR
dc.title Öğretmenlerin mesleği bırakma niyeti ve okul değiştirme niyeti ölçeklerinin Türkçeye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları tr_TR
dc.title.alternative The Turkısh adaptation, validity and reliability studies of teachers’ intent to leave the profession and intent to move to another school scales tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Cappadocia Journal Of History And Social Sciences tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi tr_TR
dc.contributor.authorID 338970 tr_TR
dc.identifier.volume 17 tr_TR
dc.identifier.startpage 124 tr_TR
dc.identifier.endpage 135 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster