İşitme kayıplı öğrencilerin morfolojik bilgi ve becerilerinin gelişimsel olarak incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Sümer Dodur, Halime Miray
dc.contributor.author Kargın, Tevhide
dc.contributor.author Güldenoğlu, Birkan
dc.date.accessioned 2021-12-07T14:17:15Z
dc.date.available 2021-12-07T14:17:15Z
dc.date.issued 2021-03-02
dc.identifier.issn 2149-3871
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/6043
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, işitme kayıplı öğrencilerin morfolojik bilgi ve becerilerinin farklı okuma düzeylerinde (sözcük/cümle/ paragraf düzeylerinde) gelişimsel bir bakış açısıyla işiten akranlarıyla karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırmaya farklı eğitim düzeylerinde (ilkokul, ortaokul ve lise) öğrenimlerine devam eden 135 işitme kayıplı öğrenci ile onlarla aynı sınıf düzeyinde 148 işiten öğrenci katılmıştır. Bulgular çalışmaya katılan işitme kayıplı öğrencilerin tüm düzeylerde (duyarlılık, bilgi ve beceri) işiten akranlarına göre morfolojik bilgi ve becerilerde sınırlılıklar yaşadıklarını göstermiştir. Çalışmanın bulgularının işitme kayıplı öğrencilerin okuma ve okuduğunu anlama için temel becerilerden biri olan morfolojik farkındalık bilgi ve becerilerindeki durumlarını betimlemesi, kazanmaları beklenen daha temel düzeydeki basit morfolojik yapıları ve bu yapıların sözcüklere yükledikleri anlamları kazanamadıklarını göstermesi adına önemli olduğu düşünülmektedir. Elde edilen sonuçlara daha geniş bir çerçeveden bakılacak olursa, işitme kayıplı öğrencilerin yaşamlarında karşılaştıkları tüm yazılı materyallerin konuşulan Türkçeye uygun olarak hazırlanması, bu öğrencilerin konuşulan dile özgü temel dilbilgisel (ortografi, sözdizimi, morfoloji vb.) kuralları öğrenmelerini zorunlu kılmaktadır. tr_TR
dc.description.abstract The aim of this study is to analyse deaf students’ morphological knowledge and skills at different levels of reading, including word, sentence and paragraph levels, in a developmental framework in comparison to their hearing peers. The participants are 135 deaf and 148 hearing students from different educational levels (primary school, secondary school and high school). The findings of the study indicate that deaf participants have serious limitations in their morphological knowledge and skills in terms of sensitivity, knowledge and skills in contrast to hearing participants. As a result, it is clear that the deaf students participated in the study have serious limitations in their morphological awareness, knowledge and skills compared to their hearing peers at all levels (word, sentence, paragraph level). The results obtained in the study are thought to be important in terms of describing the status of deaf students in terms of their morphological awareness knowledge and skills, which is one of the basic skills for reading and reading comprehension, and showing that they are expected to acquire at a more basic level the simple morphological structures. Deaf students should learn basic grammatical (orthography, syntax, morphology, etc.) rules specific to the spoken language, since all written materials they encounter in their lives are prepared in accordance with Turkish. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject İşitme kaybı tr_TR
dc.subject Morfolojik bilgi tr_TR
dc.subject Okuduğunu anlama tr_TR
dc.subject Deaf tr_TR
dc.subject Morphological knowledge tr_TR
dc.subject Reading comprehension tr_TR
dc.title İşitme kayıplı öğrencilerin morfolojik bilgi ve becerilerinin gelişimsel olarak incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative A developmental study on deaf students’ morphological knowledge and skills tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/özel eğitim bölümü/zihin engelliler eğitimi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 52012 tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0002-1470-8195 tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0002-1243-8486 tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0002-9629-1505 tr_TR
dc.identifier.volume 11 tr_TR
dc.identifier.issue 2 tr_TR
dc.identifier.startpage 441 tr_TR
dc.identifier.endpage 457 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster