Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda terapötik ata binme aktivitelerinin otizm belirtileri ve yaşam kalitesi üzerine etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Özcan, Kürşat
dc.date.accessioned 2021-09-28T07:34:02Z
dc.date.available 2021-09-28T07:34:02Z
dc.date.issued 2017-02-12
dc.identifier.citation Özyurt, G., Dinsever, Ç., Akpinar, S., Özcan, K., Şal, Y., & Öztürk, Y. (2017). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda terapötik ata binme aktivitelerinin otizm belirtileri ve yaşam kalitesi üzerine etkisi·. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18(6), 630. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/5307
dc.description.abstract Otizm spektrum bozukluğu (OSB) sıklığı yıllar içinde giderek artmakta ve tedavisi giderek daha önem kazanmaktadır. Bu çalışmadaki amaç terapötik ata binme aktivitelerinin OSB’li çocuklarda otizm belirtileri ve yaşam kalitesi üzerine etkilerini incelemek amaçlanmıştır. Yöntem: OSB’li 24 çocuk randomize edilerek bir gruba terapötik ata binme aktiviteleri uygulanırken, diğer gruba özel eğitim ve aylık düzenli çocuk psikiyatri kontrolleri dışında herhangi bir eğitim veya tedavi uygulanmamıştır. Çocuklara 8 hafta boyunca haftada 1 saat terapötik ata binme eğitimi verilmiştir. Eğitim öncesi ve sonrasında yaşam kalitesi ölçümü için Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği (ÇİYKÖ) kullanılırken, otistik belirtileri Otizm Davranış Kontrol Listesi (ODKL) ile değerlendirilmiştir. Sonuçlar: İki grup arasında terapötik ata binme aktivitelerinin başlangıcında yaşam kalitesi ve otizm belirtileri açısından farklılık bulunmamıştır. Terapötik ata binme aktivitesine katılan çocukların katılmayan çocuklar ile 8 hafta sonunda değerlendirildiğinde fiziksel yaşam kalitesi puanlarında ve ODKL ilişki kurma alt ölçeğinde istatistiksel açıdan anlamlı farklılık sağlanırken, ÇİYKÖ ve otizm davranış kontrol listesinin diğer alt ölçeklerinde iki grup arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık bulunmamıştır. Terapötik ata binme aktivitesine katılan çocuklar başlangıç ve aktivite sonrası değerlendirildiğinde de ÇİYKÖ fiziksel, duygusal ve psikososyal puanları arasında ve ODKL’nin duyusal, ilişki kurma, beden ve nesne kullanımı, dil becerileri, sosyal ve öz bakım becerileri ve toplam otizm davranış kontrol listesi puanı açısından istatistiksel açıdan farklılık bulunmuştur. Tartışma: OSB’li çocukların terapötik ata binme aktivitelerinden sonra hem fiziksel, hem de psikososyal boyutta olumlu yönde geliştiklerini ve OSB’nin şiddetinin bir miktar azaldığını göstermektedir. Bu sonuç, literatürdeki diğer çalışma sonuçları ile paralellik göstermektedir. Terapötik ata binme aktivitelerinin OSB’li çocuklarda birincil tedavi olmasa da alternatif rehabilitasyon olarak kullanılabilceğini düşündürmektedir. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Anadolu Psikiyatri Dergisi tr_TR
dc.relation.isversionof 10.5455/apd.249916 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Otizm spektrum bozukluğu tr_TR
dc.subject Terapötik ata binme tr_TR
dc.subject Yaşam kalitesi tr_TR
dc.title Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda terapötik ata binme aktivitelerinin otizm belirtileri ve yaşam kalitesi üzerine etkisi tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Anadolu Psikiyatri Dergisi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/beden eğitimi ve spor bölümü/beden eğitimi ve spor anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 171822 tr_TR
dc.identifier.volume 18 tr_TR
dc.identifier.issue 6 tr_TR
dc.identifier.startpage 630 tr_TR
dc.identifier.endpage 636 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster