Göçerevlilik ve yerleşiklik bağlamında Selçuknâme’deki kültür unsurları

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Karataş, Mustafa
dc.date.accessioned 2021-07-07T09:05:12Z
dc.date.available 2021-07-07T09:05:12Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation KARATAŞ, Mustafa (2017c), “Göçerevlilik ve Yerleşiklik Bağlamında Selçuknâme’deki Kültür Unsurları”, Türklük Bilimi Araştırmaları (Journal of Turkology Research), 2017 Güz, S. 42, Y. 22, s. 127-170. tr_TR
dc.identifier.uri https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/382092
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/3655
dc.description.abstract Toplumsal (ve kültürel) bir varlık olan insanın diğer canlılardan en önemli farkı, konuşabilmek (dil/simge kullanabilmek, kodlama yapabilmek), düşünebilmek ve alet kullanabilmek dışında her coğrafi ortama; bitki örtüsü ve iklim şartlarına uyum sağlayabilmesidir. Bu özelliği sayesinde insan tarihin her döneminde dünyada çok farklı kuşaklarda yaşayabilmiş ve yaşadığı coğrafyanın belirlediği şartlar içerisinde her açıdan şekillenmiştir. Böylece, bir dil etrafında kümelenerek toplum haline gelen insanlar, yaşadıkları bölgeye dayalı bir yaşam biçiminin (ör. göçerevlilik, yerleşiklik) gerektirdiği değişimler nedeniyle diğer toplumlardan kültürel unsurlar açısından ayrılmışlardır. Türklerin anayurtları Orta Asya’nın bozkır kuşağı olmasına ve temelde göçerevli bir hayat tarzına sahip olmalarına rağmen, Uygurlardan itibaren yerleşikliğe geçtikleri ve o dönemden itibaren de dünyanın farklı bölgelerinde hem yerleşik hem de göçebe olarak yaşadıkları bilinmektedir. Yerleşikliğe geçildikten sonra da kadim yaşayış biçimleri olan göçerevliliğin hayatlarına kattıkları birçok kültürel unsuru yaşatmaya devam ettikleri görülmektedir. Kültürün en önemli ögesi olan dil, toplumların yaşadığı coğrafyaya, bitki örtüsüne, yaşayış biçimine (yerleşik, göçerevli vb. ) duygu ve düşünce dünyasına, dünyayı algılayış biçimine göre şekillenmektedir. Dilin bu özelliği sayesinde, dille kurulmuş metinlerin incelenmesi, o metnin üreticisi olan toplumun tüm kültürel varlığı, yaşayış biçimi ve dünyaya bakış açısı hakkında bilgi verebilmektedir. Bu çalışmada, Selçukluların soyu, tarihi, savaşları vb. konuların yanı sıra Oğuzların gündelik hayatı hakkında içerdiği bilgiler ve kültür unsurları açısından da sadece Türk tarihi, Türk dili, Türk edebiyatı için değil Türk kültürü için de çok önemli bir kaynak olan Ahmed b. Mahmud’un Selçukname’si, kültür unsurları göçerevlilik ve yerleşiklik bağlamında incelenmiş ve yerleşik Türk-İslam medeniyetinin mimarı olan Oğuzların göçerevliliğe mahsus bazı kültür unsurlarını yaşatmaya devam ettikleri görülmüştür. tr_TR
dc.description.abstract The biggest differences of humarı being as a social (and cultural) creature are that they can speak (can use the language and symbol, code), they can think and tool. Moreover. they can adapt to ali geographical environments. all kinds ofvegetation and c limate conditions. Thanks to this feature, they were able to l ive in different parts ofthe world and they could be shaped by the conditions of his geography in every aspect. Thus, people who became a society by accumulating around a language differentiated from other societies in terms of cultural items because of the changes which were required by lifestyles (eg. nomadism, sedentation) basing on terr itories. It is seen that although the Central Asia, homeland of Turks, is a steppe region and Turks essentially have a nomadic style, they changed into sedentation as ofUighurs and from then on, they lived in different parts of the world both nomadic and settled. it is also observed tlıat, even after they adapted to sedentation, they proceeded to keep alive a lot of cultural items of nomadism that is their ancient lifestyle. Language, as the most important element of culture. take forms in accordance with geographies, vegetations, emotions and thoughts and perceptions ofsocieties. Thanks to this feature of language, the analysis of language texts can inform us about ali cultural heritage, lifestyles and world perspectives of societies. in this study. Ahmed b. Mahmud's Selçukname. which is a vital source for not only Turkish history, language and l iterature but also for Turkish culture due to the inforınation about Oghuzs' daily l ife and cultural items besides Seljuks' ancestry, history, wars and ete., is analysed in terıns of cultural items, noınadism and sedentation and it is concluded that Oghuzs, who were the architect ofthe settled Turkish-Islam civil ization, kept some cultural elements ofthe Oghuzs' nomadism. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Selçuknâme tr_TR
dc.subject Selçuklular tr_TR
dc.subject Türk kültürü tr_TR
dc.subject Göçerevlilik tr_TR
dc.subject Yerleşiklik tr_TR
dc.subject Selçuknaine tr_TR
dc.subject Seljuks tr_TR
dc.subject Turkish culture tr_TR
dc.subject Noinadisin tr_TR
dc.subject Sedentation tr_TR
dc.title Göçerevlilik ve yerleşiklik bağlamında Selçuknâme’deki kültür unsurları tr_TR
dc.title.alternative Cultural items in selçuknâme as part of nomadism and sedentation tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Türklük Bilimi Araştırmaları (Journal of Turkology Research) tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/fen-edebiyat fakültesi/çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatları bölümü/güney-batı Türk lehçeleri ve edebiyatları anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 52138 tr_TR
dc.identifier.issue 42 tr_TR
dc.identifier.startpage 127 tr_TR
dc.identifier.endpage 170 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster