Şık romanında alafrangalık sembolizmi ve canavarlık

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Gür, Murat
dc.date.accessioned 2021-07-01T07:18:52Z
dc.date.available 2021-07-01T07:18:52Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri https://dergipark.org.tr/tr/pub/mahder/issue/62512/858429
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/3382
dc.description.abstract Bu çalışma Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın Şık romanındaki alafranga/züppe tipi kurgusunun sembolik boyutu hakkındadır. Türk romanında söz konusu tipin ilk örneklerinden Şöhret’in, metinde alafrangalığın nesnesi bir köpek konumundaki Drol ile koşut biçimde kurgulandığı ileri sürülmüştür. Bu varsayım çerçevesinde erken dönem Türk romanının temel tiplerinden birine yönelik farklı bir yorumlama alanı açmak amaçlanmıştır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm Şık’ın Türk edebiyatı tarihindeki yerinin sorgulanmasına ayrılmıştır. Romanın yayımlandığı günden beri yazarının ve metnin ilk eleştirmeni sayılabilecek Ahmet Mithat’ın görüşleri etrafında değerlendirildiği ve bu yüzden edebiyat tarihindeki yerinin yeniden konumlandırılması gerektiği tartışılmıştır. İkinci bölümde romanın başkahramanları olan Şöhret ve Drol’ün koşutluğu irdelenmiş ve böyle bir kurgunun nedenleri tartışılmıştır. Üçüncü bölümdeyse söz konusu sembolik boyutun aydınlatılması için canavarlık kavramına başvurulmuştur. İnceleme sonucunda Şöhret’in hikâyesinin bir tür kimlik anlatısı biçiminde değerlendirilebileceği görülmüştür. Züppenin köpekle koşutluğu da “biz” kimliğinin ötekine bakışını sergilemektedir. Böyle bir kurgu yazarın metin içi mesajlarıyla birlikte değerlendirilerek romanın aynı zamanda bir canavarlık anlatısı sunduğu tartışılmıştır. Şöhret’in canavar olarak kurgulanması 19. yüzyıldaki toplumsal dönüşüm sürecinin getirdiği korku ve endişelerinin bir yansıması biçiminde değerlendirilmiş ve kurgunun edebî olduğu kadar politik bir özellik de taşıdığı gösterilmiştir. Böylece çalışmada Şık romanının Osmanlı-Türk toplumunun yanlış Batılılaşmaya yönelik yerleşik algılarını yansıtan kurucu bir metin olduğu ortaya konulmuştur. tr_TR
dc.description.abstract This study is about symbolic dimension of snob type characterization in the novel Şık by Hüseyin Rahmi Gürpınar. It was claimed that Satırzade Şöhret Bey, who is one of the first examples of the snob type in Turkish novel, was fictionalized in parallel with Drol in position of a dog which is object of Westernization in the text. Within the scope of this assumption, we aimed to open a different area of interpretation for one of basic types of early period Turkish novel. The study consists of three chapters. The first chapter was separated into investigation of place of Şık in history of Turkish literature. It was discussed that the novel has been evaluated around its writer’s and Ahmet Mithat’s comments since it was published and that, for this reason, its place in literature history should be repositioned. In the second chapter, parellelism between Şöhret and Drol, who are protagonists of the novel, was addressed and reasons for such fiction were discussed. Later, the concept monstrosity was referred to so that the said symbolic dimension could be enlightened. As a result of examination, it was seen that story of Şöhret would be evaluated as a kind of identity narration. Also parellelism of snob with the dog displays the “We” identity’s view of the other. Such fiction was evaluated together with the writer’s intra-textual messages and it was discussed that the novel presented a monstrosity narration, as well. Fictionalizing Şöhret as a monster was evaluated in the way of a reflection of fears and anxieties along which process of social transformation in 19th century brought and it was shown that the fiction has a politic feature as well as literary. Thus, in the study, we presented that the novel Şık was a constitutive text that reflects the established perceptions for wrong westernization of Ottoman-Turkish society. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Motif Vakfı tr_TR
dc.relation.isversionof https://doi.org/10.12981/mahder.858429 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Canavarlaşma tr_TR
dc.subject Ötekilik tr_TR
dc.subject Züppe tipi tr_TR
dc.subject Türk romanı tr_TR
dc.subject Hüseyin Rahmi tr_TR
dc.title Şık romanında alafrangalık sembolizmi ve canavarlık tr_TR
dc.title.alternative Snobbery symbolism and monstrosity in the Şık novel tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/fen-edebiyat fakültesi/Türk dili ve edebiyatı bölümü/yeni Türk edebiyatı anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 35971 tr_TR
dc.identifier.volume 14 tr_TR
dc.identifier.issue 34 tr_TR
dc.identifier.startpage 742 tr_TR
dc.identifier.endpage 762 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Dosyalar Boyut Biçim Göster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster