Üniversite öğrencilerinde dindarlık ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Pür, İlyas
dc.date.accessioned 2022-08-04T05:37:06Z
dc.date.available 2022-08-04T05:37:06Z
dc.date.issued 2022-06-30
dc.identifier.citation Üniversite Öğrencilerinde Dindarlık ve Psikolojik İyi Oluş Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [An Investigation of the Relationship Between Piety and Psychological Well-Being in University Students]”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi - Journal of the Faculty of Theology 9/1 (Haziran/June 2022): 327-353. tr_TR
dc.identifier.uri ilahiyatdergisi@kilis.edu.tr
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/7480
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı psikolojik iyi oluş ile dindarlık arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir. Araştırmanın problemi “Üniversite öğrencilerinin dinî yaşayış düzeyleri ile psikolojik iyi oluşları arasında nasıl bir ilişki olduğu” dur. İnsanoğlu var olduğu andan itibaren öğrenen ve öğrendikçe değişen ve gelişen çok yönlü bir yapıya sahiptir. Teknolojik ve bilimsel alandaki ilerlemelerle değişerek küreselleşen dünya bireyleri ve toplumları etkilemektedir. Bu etki sebebiyle insanların yaşam biçimleri ve kültürel değerleri de değişmektedir. Psikolojik süreçler de bu değişimlerden birisidir. Bu durum psikolojinin önemini artırmasının yanı sıra din ve dindarlığa olan ihtiyacı da arttırmaktadır. Çünkü kişinin davranışsal, duygusal ve bilişsel değişiminin en büyük fonksiyonu dindir. Zira dinin ilke ve prensipleri, bireyin karakter ve değerlerinin oluşmasında etkilidir. Nitekim bireyler, inançlarından ve kişisel tecrübelerinden hareketle hem bilişsel hem de davranışsal olarak huzur bozucu olaylarla karşılaşabilmektedirler. Dinin bireyin hayatına anlam ve güven sunması dinin bireye sağladığı destek ve yaşanan bireysel dinî tecrübelerin sağladığı pozitif duygu sayesinde birey bu olaylarla başa çıkabilmek için Tanrı ile manevi bir bağ kurar. Kişi bu bağ sayesinde kendini mutlu hissederek psikolojik iyi oluş düzeyini artırır. Ayrıca kişi dinin sağladığı sosyal destek sayesinde de yalnız olmadığını ve hayatında birilerinin var olduğunu bilir. Bu ise bireyin psikolojik iyi oluş seviyesinin artmasını sağlar. Hayatının bir anlam ve amacının olduğunun bilinmesi bireye geleceğe yönelik iyimser bir bakış açısı kazandırır. Bu da onun yaşadığı hayat memnuniyetini yükseltir. Dinin davranışsal ve duygusal boyutlarını tecrübe eden birey, hayatına özgüven, mutluluk ve psikolojik iyi oluş gibi pozitif duygular katarak bunlar sayesinde hayatta karşılaşılan negatif duygularla başa çıkabilmektedir. Dinin psikolojik iyi oluşu nasıl etkilediği sorusu ise din psikolojisinin incelediği temel konulardan birisidir. Bu araştırmanın temel problemi ise “üniversite öğrencilerinin dinî yaşayış düzeyleri ile psikolojik iyi oluşları arasında nasıl bir ilişki olduğu”dur. Özellikle Batı dünyasında dindarlık ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkiler hem teorik hem de empirik yöntemlerle incelenmektedir. tr_TR
dc.description.abstract This study aims to determine the relationship between psychological well-being and religiosity. The problem of the research is “What kind of a relationship is there between the level of the religious life of university students and their psychological well-being”. Human beings have a versatile structure that learns from the moment they exist and changes and develops as they learn. The globalizing world, changing by technological and scientific advances, affects individuals and societies. Because of this effect, people’s lifestyles and cultural values also change. Psychological processes are one of these changes. This situation increases the importance of psychology as well as the need for religion and religiosity. Because religion is the biggest function of a person’s behavioral, emotional, and cognitive change. The norms and principles of religion are effective in the formation of an individual’s character and values. As a matter of fact, individuals may encounter disturbing events both cognitively and behaviorally due to their beliefs and personal experiences. The individual makes a spiritual connection with God due to the positive feelings provided by personal religious experiences and the trust as well as meaning brought by the religion to overcome these events. As a result of this bond, the person improves the level of psychological well-being as they feel happy. Also, due to the social support provided by religion, the one knows that they are not alone and that there are people in their life. This increases the psychological well-being of the individual. Knowing that life has a meaning and purpose gives the individual an optimistic perspective for their future endeavors. This increases their life satisfaction. Individual, who experiences behavioral and emotional dimensions of religion, includes positive emotions such as self-confidence, happiness, and psychological well-being in their life, and as a result of this, they can cope with negative emotions encountered in life. The question of how religion affects psychological well-being is one of the main issues examined by the psychology of religion. The main focus of this research is ‘‘what kind of relationship exists between the level of religious life and psychological well-being within university students”. The relations between piety and psychological well-being are examined with both theoretical and empirical methods, especially in the Western world. It is possible to come across compatible as well as incompatible information and findings in the literature questioning how the relationship between piety and psychological well-being is structured and the direction of this relationship. This is a matter of how the individual perceives religion and makes sense of it. The relationships between piety and psychological well-being are investigated not specifically by psychologists of religion but also by psychologists in general and sociologists. One of the basic criteria used to define psychological health is the extentin which an individual is happy with their life. In other words, people who are happy and peaceful in their life are considered to have good psychological health. The formation and content of the events experienced in life affect the inner peace, psychological well-being, and balance of the individual. In this regard, various forms of religious explanation can be a source of psychological well-being and happiness in many cases. It is because religions potentially affect individuals’ perceptions and perspectives on life while making their lives easier. The aim of this research is to determine the relationship between religiosity and psychological well-being. The sample of the study consists of 382 people studying in different departments at Mersin University. In this study, Personal Information Form, Religious Life Scale, and Psychological Well-Being Scale were used as measurement tools. At first, the relationship between some demographic variables as well as psychological well-being and religious life were examined, and then the relationship between psychological well-being and religious life were examined. According to the analysis data, the following results were obtained. Levels of psychological well-being and religious life among female students were found to be significantly higher than those among male students. No significant relationship was found between the variables of age and income levels. 23% of the total variance in psychological well-being is explained by the variable of religiosity. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Kilis 7 Aralık üniversitesi ilahiyat fakültesi tr_TR
dc.relation.isversionof dx.doi.org/10.46353/k7auifd.1090203 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject din psikolojisi, din, dindarlık, psikoloji, psikolojik iyi oluş tr_TR
dc.subject Psychology of Religion tr_TR
dc.subject Religion tr_TR
dc.subject Piety tr_TR
dc.subject Psychology tr_TR
dc.subject Well-Being. tr_TR
dc.title Üniversite öğrencilerinde dindarlık ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative AN INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN PIETY AND PSYCHOLOGICAL WELL-BEING IN UNIVERSITY STUDENTS tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal kilis 7 aralık üniversitesi ilahiyat fakültesi dergisi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri tr_TR
dc.contributor.authorID 371205 tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0002-7795-8212 tr_TR
dc.identifier.volume 9 tr_TR
dc.identifier.issue 1 tr_TR
dc.identifier.startpage 327 tr_TR
dc.identifier.endpage 353 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster