İblis'in şüphelerine Molla Sadranın felsefi cevapları

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Yiğit, Fevzi
dc.date.accessioned 2022-05-11T08:48:15Z
dc.date.available 2022-05-11T08:48:15Z
dc.date.issued 2019-08-29
dc.identifier.citation Yiğit, F. (2019). İblis’in Şüphelerine Molla Sadrâ’nın Felsefî Cevapları . Bilimname , 2019 (38) , 637-661 . DOI: 10.28949/bilimname.571670 tr_TR
dc.identifier.uri https://dergipark.org.tr/tr/pub/bilimname/issue/49808/571670
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/6517
dc.description.abstract Bu makalede Şehristânî’nin (ö. 548/1153) el-Milel ve’n-Nihal adlı eserinde naklettiği İblis’e ait olduğu iddia edilen şüpheler, Molla Sadrâ’nın (ö. 1051/1640) yazdığı bir risale üzerinden konu edilecektir. Makaleyi önemli kılan şey, metafiziksel ilkelerin kelâm sahasında uygulanmasının bir örneğini incelemiş olmasıdır. İblis’in şüpheleri güncelliğini koruduğundan cevaplarının da güncellenmesi gerekmektedir. Sadrâ teist seviyede sorulan sorulara ancak metafizik çerçevede cevaplar verilmesi gerektiğini ima etmektedir. Sadrâ, İblis’in -meşhur olanın aksine- bilgisizliğinin kurbanı olduğunu dile getirmiştir. Ayrıca İblis, evrende cari olan nedensellik yasasını ve mevcudâtın varlık piramidindeki sıralanış prensibini kavrayamamıştır. Bu şüpheler âlemin niçin var olduğuna ve başlangıcına dairdir. Bu şüphelere Molla Sadrâ’nın verdiği cevaplar; yaratılışın zorunluluğu, anlamı ve niçinliğini ele verebilecek mahiyettedir. “Niçin” sorusu, insanın anlam arayışını sağladığından din ve felsefenin de çıkış sorusudur. İblis’in sorduğu “niçin” soruları daha çok duyusal ve duygusal kökenliyken insanoğlunun “niçin” sorusu ise rasyonel kökenlidir. Bu makalede ileri sürülen temel sav, Zorunlu Varlık fikrinin idrakiyle âlemin keyfe keder bir takdirin sonucu değil de İlahi Zat’a bağlı zorunluluğun, aklın ve bilginin eseri olarak yaratıldığının kolayca anlaşıldığıdır. Ayrıca Âdem’in varlık piramidindeki üstün konumu ve bilgisinin fazlalığından dolayı halife olduğu da söylenebilir. İblis’in varlık mertebelerinin hepsini kuşatabilecek şümule sahip olmaması dolayısıyla İlahi Zat’ı tam olarak temsil etmesi mümkün değildir. Ve yine sadece vehme dayalı hükümler vermesi dolayısıyla İblis, yaratılışın sırrına erememiştir. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi tr_TR
dc.relation.isversionof 10.28949/bilimname.571670 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject İslam felsefesi tr_TR
dc.subject Nedensellik tr_TR
dc.subject Adem tr_TR
dc.subject İblis tr_TR
dc.subject Molla sadra tr_TR
dc.title İblis'in şüphelerine Molla Sadranın felsefi cevapları tr_TR
dc.title.alternative Mulla Sadra's phılosophical responses to Iblis's doubts tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Bilimname tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/ilahiyat fakültesi/felsefe ve din bilimleri bölümü/islam felsefesi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 298527 tr_TR
dc.identifier.volume 38 tr_TR
dc.identifier.issue 2 tr_TR
dc.identifier.startpage 637 tr_TR
dc.identifier.endpage 661 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster