Analysis of middle school mathematics and science curriculum learning outcomes according to TIMSS-2019 evaluation frameworks

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Gökçe, Ok
dc.contributor.author Kaya, Deniz
dc.date.accessioned 2024-02-06T06:10:48Z
dc.date.available 2024-02-06T06:10:48Z
dc.date.issued 2024-01-17
dc.identifier.citation Ok, G., & Kaya, D. (2024). Analysis of middle school mathematics and science curriculum learning outcomes according to TIMSS-2019 evaluation frameworks. Bartın University Journal of Faculty of Education, 13(1), 63-83. https://doi.org/10.14686/buefad.1133056 tr_TR
dc.identifier.issn 1308-7177
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/8403
dc.description.abstract The purpose of this research is to examine the cognitive qualities of the learning outcomes in middle school mathematics and science curricula according to grade levels and learning fields. In the study, case design, one of the qualitative research methods, was used and the data were collected with the help of document analysis technique. The learning outcomes in the middle school mathematics and science curricula published by the Ministry of National Education Board of Education and Discipline in 2018 were discussed on the axis of cognitive domains and subdimensions in the TIMSS-2019 evaluation frameworks. Descriptive analysis technique was used to examine the learning outcomes in the curricula. In this context, 215 outcome expressions in the mathematics curriculum and 223 learning outcome expressions in the science curriculum were evaluated. According to the findings of the study, while 46.6% of the learning outcomes in the mathematics curriculum are in the domain of knowing, 36.6% of them are in the applying, 16.8% of them are in the reasoning cognitive domain; 27.1% of the learning outcomes in the science curriculum are in the knowing, 32.4% of them are in the applying and 40.5% of them are in the reasoning cognitive domain. According to the findings, it was suggested that learning outcomes should be updated to include more metacognitive skills, and that primary and secondary teaching programs should be evaluated according to similar frameworks. tr_TR
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik ve fen bilimleri dersi öğretim programlarındaki kazanımların bilişsel niteliklerini sınıf düzeylerine ve öğrenme alanlarına göre incelemektir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum deseni kullanılmış ve veriler doküman incelemesi tekniği yardımıyla toplanmıştır. 2018 yılında Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından yayımlanan ortaokul matematik ile fen bilimleri dersi öğretim programlarındaki kazanımlar TIMSS-2019 değerlendirme çerçevelerindeki bilişsel alanlar ile alt boyutları ekseninde ele alınmıştır. Öğretim programlarındaki kazanımların incelenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Bu bağlamda, matematik öğretim programında 215, fen bilimleri öğretim programında 223 kazanım ifadesi değerlendirilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, matematik öğretim programındaki kazanımların %46,6’sı bilme, %36,6’sı uygulama, %16,8’i akıl yürütme bilişsel alanında yer alırken fen bilimleri öğretim programındaki kazanımların %27,1’i bilme, %32,4’ü uygulama ve %40,5’i akıl yürütme bilişsel alanında bulunmaktadır. Çalışma bulgularına göre, kazanımların daha fazla üst bilişsel becerileri içerecek şekilde güncellenmesi ve ilkokul ile ortaöğretim öğretim programlarının da benzer çerçevelere göre değerlendirilmesi öneri olarak sunulmuştur. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.publisher Bartın Üniversitesi tr_TR
dc.relation.isversionof 10.14686/buefad.1133056 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Cognitive domain tr_TR
dc.subject Learning outcomes tr_TR
dc.subject Mathematics tr_TR
dc.subject Science tr_TR
dc.subject TIMSS tr_TR
dc.subject Bilişsel alanlar tr_TR
dc.subject Kazanım tr_TR
dc.subject Matematik tr_TR
dc.subject Fen bilimleri tr_TR
dc.title Analysis of middle school mathematics and science curriculum learning outcomes according to TIMSS-2019 evaluation frameworks tr_TR
dc.title.alternative Ortaokul Matematik ve Fen Bilimleri Öğretim Programları Kazanımlarının TIMSS-2019 Değerlendirme Çerçevelerine Göre Analizi tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Bartın University Journal of Faculty of Education tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü tr_TR
dc.contributor.authorID 262266 tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0002-7804-1772 tr_TR
dc.identifier.volume 13 tr_TR
dc.identifier.issue 1 tr_TR
dc.identifier.startpage 63 tr_TR
dc.identifier.endpage 83 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster