dc.contributor.author |
Sarı, Mehmet Hayri |
|
dc.contributor.author |
Mutlu, Yılmaz |
|
dc.contributor.author |
Çam, Zekeriya |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-08T08:35:47Z |
|
dc.date.available |
2021-07-08T08:35:47Z |
|
dc.date.issued |
2018-01-01 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/3729 |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışmada ilkokul düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin ebeveynlerinin matematik kaygı düzeylerini belirlemeye yönelik ölçek geliştirmek hedeflenmiştir. Çalışma tarama yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri çocuğu ilkokula devam eden 276 anne ve 132 baba olmak üzere toplam 408 kişiden toplanmıştır. AFA analizlerinde elde edilen üç boyutlu yapının DFA testi ile de doğrulandığı görülmüştür. Bu bağlamda elde edilen uyum indeksi değerleri ise χ2/Sd= 2.74, RMSEA= .104, NFI= .92, NNFI= .94, CFI= .95, IFI= .95, GFI= .82 ve AGFI= .76 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen uyum indeksi değerleri incelendiğinde toplam üç boyut ve 16 maddeden oluşan Ebeveyn Matematik Kaygısı Ölçeği’nin (EMKÖ) çocukları ilkokula devam eden ailelerin matematik kaygısı düzeylerini ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The aim of this study is to develop a math anxiety scale to determine the math anxiety levels of
parents whose children are in primary school. The study was conducted by descriptive method. The
data of the study gathered from 408 people (276 mothers and 132 fathers). The three-dimensional
structure obtained in the AFA analysis was also confirmed by the DFA test.The fit index values
obtained in this context were calculated as χ2
/df = 2.74, RMSEA = .104, NFI = .92, NNFI = .94, CFI
= .95, IFI = .95, GFI = .82 and AGFI = .76 . When the obtained fit index values are examined, it can
be said that Parental Math Anxiety Scale consisting of a total of three dimensions and 16 items is a
valid measurement tool. When all the findings from the study are taken into account, it can be said
that the Parental Math Anxiety Scale is a valid and reliable measurement tool for measuring the math
anxiety levels of parents whose children are in primary school. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.relation.isversionof |
10.18506/anemon.463756 |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Matematik kaygısı |
tr_TR |
dc.subject |
Ebeveyn katılımı |
tr_TR |
dc.subject |
Ebeveyn matematik kaygısı |
tr_TR |
dc.subject |
Ölçeği ölçek geliştirme |
tr_TR |
dc.subject |
Math anxiety |
tr_TR |
dc.subject |
Parental involvement |
tr_TR |
dc.subject |
Parental math anxiety |
tr_TR |
dc.subject |
Scale scale development |
tr_TR |
dc.title |
Ebeveyn matematik kaygısı ölçeği geliştirme çalışması |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Development study of parental math anxiety scale |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/temel eğitim bölümü/sınıf eğitimi anabilim dalı |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
103243 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
6 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
18 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
139 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
145 |
tr_TR |