Bu çalışmada turizm sektöründe müşteriye birebir hizmet veren turist rehberlerinin iş
güvencesizliği ve tükenmişlik ilişkisine yönelik algılarını ortaya koyarak onların iş güvencesizliği algılarının tükenmişlik düzeyleri üzerinde etkisinin olup olmadığını tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda bir model önerilmiş ve test edilmiştir. Veriler araştırmaya katılan ve Nevşehir Rehberler Odası’na kayıtlı olarak çalışan 307 turist rehberinden anket tekniği ile toplanmıştır.
Verileri analiz etmek için, frekans, yüzde dağılımları, merkezi dağılım ölçüleri (aritmetik ortalama, standart sapma) ile korelasyon, regresyon gibi istatistiksel analiz teknikleri kullanılmıştır. Ayrıca bu araştırma kapsamında değişkenler arasındaki etkiyi ölçebilmek için kurulan yapısal eşitlik modeli yol analizi sonuçlarına da yer verilmiştir. Araştırma sonucunda turist rehberlerinin iş güvencesizliği yaşadıkları görülmektedir. Ayrıca iş güvencesizliği algılarının duygusal tükenme ve duyarsızlaşma boyutlarını pozitif yönlü, kişisel başarı hissi boyutunu negatif yönlü ve anlamlı olarak etkilediği tespit edilmiştir.
In this study it is aimed to determine whether their perceptions of job insecurity have an impact
on burnout levels by revealing the perceptions of tourist guides who serve customers face to
face in the tourism sector regarding job insecurity and burnout relationship. A model has been
proposed and tested for this goal. The data was collected by survey technique from 307 tourist
guides who participated in the study and worked as registered with Nevşehirs’ Guides
Professionals Organization. Statistical analysis methods such as frequency, percentage
distributions, central distribution measures, correlation and regression were referred to analyze
the data. In addition, as part of this research, the results of path analysis of the structural equality
model established to measure the effect between variables are included. As a result of the
research, it is seen that tourist guides experience job insecurity. In consequence of the research,
it was found out that tourist guides’ perceptions of job insecurity affect the dimensions of
emotional exhaustion and depersonalization positively, the dimension of personal
accomplishment negatively and significantly.