Karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Aktepe, Vedat
dc.date.accessioned 2021-06-08T07:37:17Z
dc.date.available 2021-06-08T07:37:17Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/2233
dc.description.abstract Eğitim, çocuğun akademik başarısına ve doğru karakter oluşturmasına yardımcı olmalıdır. Nitekim çocuk okullarda verilen formal eğitim ile ailede ve çevrede gözlemleriyle edindiği informal eğitimle hem başarısını hemde karakterini şekillendirmektedir. Geçmişten günümüze bakıldığında eğitim kavramının içeriği incelendiğinde, çocuğun “iyi insan” ve “karakterli insan” olarak yetiştirilmesi üzerinde durmuş, yüksek karaktere sahip erdemli insanı yetiştirmeyi amaçlamıştır. Bu anlamda eğitim kavramı ile karakter kavramı arasında doğrudan bir ilişki vardır. Bu nedenle formal eğitimin en önemli aktörü olan öğretmenin eğitim sistemi içerisinde çocuğa karakter kazandırmada liderlik rolünü üstlenmesi beklenmektedir. Ancak çocuğun karakterini oluşturmada ailesi, arkadaşları ve çevresi başta olmak üzere çevresel faktörleri de göz önünde bulundurduğumuzda bu o kadar kolay gözükmemektedir. Eğitim alanı içerisinde “Karakter”, bireyin düşünsel, duyuşsal, toplumsal ve etik alanlarda olumlu gelişim özelliklerinin tamamını kapsar. Bireyin öznelliğini ve özgeliğini de ifade etmektedir. Dolayısıyla karakter; düşünsel, duyuşsal, sosyal ve ahlaki ölçütlere göre değerlendirildiğinde bireyi diğerlerinden ayıran unsurlar olarak da tanımlanabilir. Toplumdaki her bir ferdi karakterli birer insan olarak yetiştirebilmek için başta aileler olmak üzere, toplumdaki her bireyin, çevrenin ve öğretmenin birer karakter eğitimcisi olması gerekmektedir. Bu bağlamda toplumda kıymet gören ve karşılık bulan bazı değerlerin karakter eğitimcileri tarafından önemsenmesi ve öne çekilmesi gerekir. Değer, bir ulusun sahip olduğu kültürün, önemsediği hususların ve kıymet verdiği özelliklerin tamamıdır denilebilir. Türk eğitim sisteminde ailede ve okulda çocuklara öğretilmesi gereken değerleri Aktepe (2014:90) şöyle belirtmiştir: Saygı, sevgi, sorumluluk, adalet, mutluluk, dürüstlük, hoşgörü, iyilik, sadelik, özgürlük, estetik, birlik, misafirperverlik, fedakarlık, öz saygı, öz güven, vefalılık, işbirliği, paylaşma, sabır, anlayış, barış, çalışkanlık, yardımseverlik, cömertlik, açık fikirlilik, bilimsellik, alçakgönüllülük, temizlik, güvenilirlik, iffetli olmak, öz denetim, allaha inanmak, tutumluluk, duyarlılık, sağlık, vatanseverlik, aileye bağlılık, dayanışma, azimli olmak, empati, kültürünü yaşatmak, bağımsızlık, merhamet. 2000 yılında Anderson’un yaptığı karakter eğitimi tanımını Ekşi (2003)’te şöyle aktarmıştır: Karakter eğitimi en genel anlamıyla örtük veya açık program aracılığıyla, yetişen yeni nesle temel insanî değerleri kazandırma, değerlere karşı duyarlılık oluşturma ve onları davranışa dönüştürme konusunda yardımcı olma gayretinin ortak adıdır. Nitekim karakter eğitimi aslında bireye değerlere karşı duyarlılık oluşturma, değerleri kazandırma ve davranış haline getirme sürecidir denilebilir. Bu anlamda değerler eğitiminin amacı, toplumda kabul gören hususların ve kıymet verilen özelliklerin bireyde bilgi, beceri ve davranışa dönüştürülmesidir. Bu bağlamda bireyin kişilik gelişiminin ve insani özelliklerinin gelişimine katkıda bulunmak, bireysel ve sosyal anlamda kendisiyle ve toplumla barışık olmasına yardımcı olmak ve ahlaki değerler ışığında iyi insan olmasını sağlamak yine amaçlanmaktadır. Çocuklara değerleri kazandırmak toplumun tümünün ortak sorumluluğundadır. Ancak ülkemizde değerler eğitimi konusunda ciddi bir yanlış anlayış vardır. Sanki çocuklara değerleri kazandırma işi sadece okulda yapılmalıdır ve bu görev sadece öğretmenin sorumluluğundadır. Ne ailenin, ne toplumun, ne akran grupların, ne basın yayın kuruluşlarının, ne siyasilerin ne memurların ne işçilerin ne yöneticilerin böyle bir görevi yoktur! Toplumdaki tüm kesimlerin değerler eğitimindeki yeri ve önemi tartışılmaz bir gerçektir. Bu durumu kısaca belirttikten sonra bölümün esasını teşkil eden değerler eğitiminde öğretmenin rolünü ve önemini vurgulamak gerekmektedir. Öğretmenler karakter eğitiminde öğrencilere araştırma yaptırarak araştırma becerilerinin gelişmesini, okuma ve tartışma yaptırarak okuma ve analitik düşünme becerilerinin gelişmesini ve yine kompozisyon ve günlük yazdırarak düşünme ve yazma becerilerinin gelişmesini sağlayabilirler. Karakter ve değerler eğitiminde örnek rol model olan bir öğretmenin görevleri şunlardır: Örnek rol model olma, rehber olma, işbirlikli öğrenmeye önem verme, bireysel farklılıkları önemseme, öğrenci yeteneklerini keşfetme, problem çözme becerisini geliştirme, iletişim becerisine önem verme, araştırma becerisini kullanma, okuma becerisini geliştirme, yazma becerisini geliştirme, toplumla işbirliği yapma, aile ile işbirliği yapma, yaptığı işte heyecan duyma, disiplinli olma, ilkeli ve kurallı olma, demokrasiyi uygulama, çalışkan olma, sorumluluk sahibi olma, sevgiyi ve saygıyı değerli kılma. Bu nedenle öğretmenin bahsedilen rol/model özelliklerinin farkında olması ve bu bilinçle davranması önemlidir. Öğretmenin farkında olmadan yaptıkları davranışlar, öğrenciyle iletişim ve etkileşimleri, olumlu veya olumsuz öğrencilerin davranışlarına yön verebilmektedir. Yine öğretmenlerin benimsediği değerlerle birlikte, duygu ve düşünceleri öğrenciler üzerinde etkili olabilmektedir. Dolayısıyla öğretmenin öğrenciye iyi bir model olabilmesi, değer eğitimi alanında yeterli bilgi ve beceriye sahibi olması ile orantılıdır. Bu açıdan öğretmen kendi insani değerleriyle örnek rol model olabilmesi ve uygulamalarıyla da gösterebilmelidir. Öğretmenin eylemleri onların sözlerinden daha fazlasını taşır. Öğrenciler, öğretmenlerin söylediklerinden ziyade, değerlerini öğrenirler. Öğretmen, öğrencinin kişiliğinin şekillendiği okul dönemlerinde öğrencinin kişiliği üzerinde azami etki yapar. Dolayısıyla öğretmenlik bir iş değil bir davranış/tutum mesleğidir. Bu anlamda okullarda öğrencilere değerleri kazandırabilmek için öncelikle, öğretmenlerin kendi değerlerinin farkında olması, öğrenci açısından bunun önemini kavramış olması gerekir. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Karakter ve Değer Eğitimi tr_TR
dc.relation.isversionof 10.14527/9786050370003 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Karakter eğitimi tr_TR
dc.subject Değer eğitimi tr_TR
dc.subject Rol model tr_TR
dc.subject Öğretmen tr_TR
dc.title Karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen tr_TR
dc.type bookPart tr_TR
dc.relation.journal Karakter ve Değer Eğitimi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/temel eğitim bölümü/sınıf eğitimi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 109875 tr_TR
dc.identifier.startpage 298 tr_TR
dc.identifier.endpage 324 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Dosyalar Boyut Biçim Göster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster