Özel eğitim III. kademe din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programının değerlendirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Gün, Fatih
dc.contributor.author Yenen, Emin Tamer
dc.date.accessioned 2024-07-01T12:26:08Z
dc.date.available 2024-07-01T12:26:08Z
dc.date.issued 2023-08-01
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/8467
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı özel eğitim III. kademe DKAB dersi öğretim programını incelemektir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Nevşehir, Şanlıurfa ve Konya illerinde bulunan ve MEB'e bağlı okullarda görev yapan 112özel eğitim öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmanın sonuçları, araştırmanın sorularına cevap arayışını yansıtmak amacıyla, anket ve görüşme formlarının yorumlanması esas alınarak sunulmuştur. Yapılan araştırmada tarama modellerinden karma model kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Duzcu (2015) taraflarından geliştirilen 'Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi Türkçe Dersi Öğretim Programı Değerlendirilmesi Öğretmen Anketi Ölçeği'' kullanılmıştır. Faktörler; "Genel Amaçlar", "Özel Amaçlar", "Programın İçeriği", "Öğrenme Öğretme Süreci" ve "Ölçme Değerlendirme" olarak isimlendirilmiştir. Ölçek 5'li likert tipinde '' Hiç katılmıyorum, katılmıyorum, kısmen katılıyorum, katılıyorum ve tamamen katılıyorum'' formatında hazırlanmıştır. Araştırmamızın Kaiser-Meyer-Olkin ve Bartlett testi yapılarak KMO değeri 0,89 ve Cronbach Alpha değeri α =0,98 olduğu tespit edilmiştir. Bartlett sonucu ise χ2= 7788,863 olduğu görülmüştür. Elde edilen nicel veriler IBM SPSS Statics 26 paket programından yararlanılarak ve frekans (f) ve yüzde (%) değerleri hesaplanarak analiz edilmiştir. Ayrıca ölçekten elde edilen verilerin yaş, cinsiyet, mezun olunan bölüm, görev süresi, görev yaptığı okul türüne göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda cinsiyete göre özel eğitim III. kademe DKAB dersi öğretim programının yeterliliğine bakıldığında anlamlı derecede farklılıklar oluşmamıştır. Fakat erkek öğretmenler kadın öğretmenlere göre programı daha uygun bulmuşlardır. Öğretmenlerinin yaşlarına göre özel eğitim III. kademe DKAB dersi öğretim programının yeterliliğine bakıldığında tüm yaş grubu öğretmenlerinin programın uygun olduğuna kanaat getirdikleri ancak 22-30 yaş grubunda olan ve mesleklerine yeni başlayan öğretmenler diğer yaş gruplarına göre programın uygunluğunu daha çok benimsedikleri saptanmıştır.Öğretmenlerin mezun oldukları bölüme göre özel eğitim III. kademe DKAB dersi öğretim programının yeterliliğine bakıldığında genel olarak özel eğitim, sınıf öğretmenliği ve eğitim bilimleri mezunu öğretmenlerin tamamı programın genel, özel, içerik. Öğrenme öğretme süreci ve ölçme değerlendirme bölümlerini uygun bulmuşlardır. Aralarında anlamlı farklılıklar oluşmamıştır. Öğretmenlerin görev sürelerine özel eğitim III. kademe DKAB dersi öğretim programının yeterliliğine bakıldığında ise 1-5 yıl görev yapan öğretmenler 6-10 ile 31 yıl üzeri görev yapan öğretmenlere kıyasla programın yeterli olduğunu düşündükleri saptanmıştır. Öğretmenlerin görevli olduğu kademeye göre programa bakıldığında ise Rehabilitasyonda görev yapan öğretmenlerin programı daha yeterli buldukları saptanmıştır. Diğer kademeler de genellikle programı uygun bulmuşlardır. tr_TR
dc.description.abstract The aim of this study is to examine the Special Education Third Level Religious Culture and Ethics Curriculum. The population of the research consists of 112 special education teachers working in schools affiliated with the Ministry of National Education in the provinces of Nevşehir, Şanlıurfa, and Konya during the 2022-2023 academic year. The results of this study are presented based on the interpretation of survey and interview forms in order to reflect the quest for answers to the research questions. In the research, a mixed model was used as a survey model. The data collection instrument used in the study is the "Special Education Vocational Education Center Turkish Lesson Curriculum Evaluation Teacher Survey Scale" developed by Duzcu (2015). The factors are named as "General Objectives," "Specific Objectives," "Content of the Program," "Teaching and Learning Process," and "Assessment and Evaluation." The scale is prepared in a 5-point Likert type format: "Strongly Disagree, Disagree, Neutral, Agree, and Strongly Agree." The Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test and Bartlett's test were conducted, and it was determined that the KMO value was 0.89, and the Cronbach Alpha value was α = 0.98. The Bartlett test result was χ2 = 7788.863. The quantitative data obtained were analyzed using IBM SPSS Statistics 26 package program, and frequency (f) and percentage (%) values were calculated. Furthermore, it was investigated whether there were significant differences in the data obtained from the scale according to age, gender, department of graduation, years of service, and the type of school where the teacher worked. As a result of the research, when looking at the adequacy of the Special Education Third Level Religious Culture and Ethics Curriculum (DKAB) according to gender, no significant differences were found. However, male teachers found the program more suitable compared to female teachers.When looking at the adequacy of the Special Education Third Level Religious Culture and Ethics Curriculum (DKAB) according to the ages of the teachers, it was determined that all age groups of teachers believed that the program was suitable, but teachers in the 22-30 age group who were new to the profession embraced the program's suitability more compared to other age groups.When looking at the adequacy of the Special Education Third Level Religious Culture and Ethics Curriculum (DKAB) according to the department of graduation of the teachers, generally, special education, classroom teaching, and education sciences graduates found all sections of the program (general, specific, content, teaching and learning process, and assessment and evaluation) suitable. No significant differences were observed among them.When looking at the adequacy of the Special Education Third Level Religious Culture and Ethics Curriculum (DKAB) according to the years of service of the teachers, it was found that teachers with 1-5 years of experience considered the program adequate compared to those with 6-10 and over 31 years of experience.When looking at the program according to the teacher's duty level, it was found that teachers working in Rehabilitation generally found the program more suitable compared to other levels. In other levels, teachers mostly found the program suitable. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Özel eğitim tr_TR
dc.subject Öğretim programı tr_TR
dc.subject DKAB tr_TR
dc.subject Program değerlendirme tr_TR
dc.subject Special education tr_TR
dc.subject Curriculum tr_TR
dc.subject Religious culture and ethics tr_TR
dc.subject Programme evaluation tr_TR
dc.title Özel eğitim III. kademe din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programının değerlendirilmesi tr_TR
dc.title.alternative Assessment of the special education third level religious culture and ethics curriculum tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/eğitim bilimleri bölümü/eğitim programları ve öğretim anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 259337 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster