İlkokul öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları ile hayat bilgisi ders tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Hocaoğlulları, Bayza
dc.contributor.author Aktepe, Vedat
dc.date.accessioned 2023-05-03T07:23:24Z
dc.date.available 2023-05-03T07:23:24Z
dc.date.issued 2022-12-01
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/8178
dc.description.abstract Bu çalışma, ilkokul öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları ile hayat bilgisi dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamaktadır. Elde edilen bulguların sınıf düzeyi, cinsiyet, okulun bulunduğu ilçe, anne baba eğitim durumu ve anne baba mesleği değişkenlerine göre öğrencilerin tutumlarının farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmada bu amaçlara hizmet edecek nicel veri toplama yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular Yaşaroğlu (2012) tarafından geliştirilen 32 maddelik 3'lü likert tipi "Çevre Tutum Ölçeği" ve Oker (2019) tarafından geliştirilen 16 maddelik 3'lü likert tipi "Hayat Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği" kullanılarak toplanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 öğretim yılı içerisindeki Nevşehir ilindeki ilkokullarda 2. 3. ve 4. sınıfta okuyan 2081 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada toplanan veriler SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın verilerine göre öğrencilerin çevreye yönelik tutum puanları ve hayat bilgisi dersine yönelik tutum puanları "yüksek" düzeydedir. Öğrencilerinin çevreye yönelik tutum puan ortalamaları ile hayat bilgisi dersine yönelik tutum puan ortalamaları cinsiyet değişkeni açısından kız öğrenciler lehine, sınıflar arasında 2. ve 3.sınıfların lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür. Öğrencilerin bulundukları ilçe açısından çevreye yönelik tutumları karşılaştırıldığında Gülşehir, Acıgöl, Avanos, Kozaklı ve Ürgüp ilçesi lehine, hayat bilgisi dersine yönelik tutumlarında ise Merkez, Ürgüp ve Gülşehir ilçesi lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Anne baba eğitim durumu değişkenine göre analiz yapıldığında genel anlamda öğrencilerin çevreye ve hayat bilgisi dersine yönelik tutumlarında üniversite ve lise mezunu anne babaların lehine anlamlı farklılık görülmüştür. Anne baba mesleği değişkenine göre öğrencilerin çevreye ve hayat bilgisi dersine yönelik tutumlarında memur anneler ve memur ve diğer meslekler (avukat, veteriner, mühendis, akademisyen) grubunda olan babalar lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Sonuç olarak ilkokul öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları ile hayat bilgisi dersine yönelik tutumları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. tr_TR
dc.description.abstract This study aims to determine the relationship between primary school students' attitudes towards the environment and their attitudes towards the life science course. It was examined whether the students' attitudes differ according to the variables of grade level, gender, school location, parental education level and parental profession. Relational survey method, one of the quantitative data collection methods that will serve these purposes, was used in the research. The findings were collected using the 32-item 3-point Likert-type "Environmental Attitude Scale" developed by Yaşaroğlu (2012) and the 16-item 3-point Likert-type "Life Sciences Attitude Scale" developed by Oker (2019). The sample of the research consists of 2081 primary school students studying in the 2nd, 3rd and 4th grades in primary schools in Nevşehir province in the 2021-2022 academic year. The data collected in the study were analyzed through the SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) program. According to the findings obtained in the research, the students' attitude scores towards the environment and their attitude scores towards the life science course are at a "high" level. There was a significant difference between the mean scores of students' attitudes towards the environment and the mean scores of attitudes towards the life science course in favor of female students in terms of gender variable, and in favor of 2nd and 3rd grades between branches. When the students' attitudes towards the environment in terms of the district they live in are compared, it has been determined that there is a significant difference in favor of Gülşehir, Acıgöl, Avanos, Kozaklı and Ürgüp districts, and a significant difference in their attitudes towards the life science course in favor of Nevşehir Centrum, Ürgüp and Gülşehir districts. When the analysis was made according to the parent education level variable, a significant difference was observed in the attitudes of the students towards the environment and life science course in general in favor of the parents who graduated from university and high school. According to the parent profession variable, a significant difference was found in the attitudes of the students towards the environment and life science course in favor of government officer mothers and fathers who were in the group of officer and other professions (lawyer, veterinarian, engineer, academician). As a result, it has been determined that there is a positive and significant relationship between primary school students' attitudes towards the environment and their attitudes towards the life science course. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject İlkokul tr_TR
dc.subject Öğrenci tr_TR
dc.subject Çevre tr_TR
dc.subject Tutum tr_TR
dc.subject Hayat bilgisi tr_TR
dc.subject Primary school tr_TR
dc.subject Student tr_TR
dc.subject Environment tr_TR
dc.subject Attitude,Life science tr_TR
dc.title İlkokul öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları ile hayat bilgisi ders tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative Examination of the relationship between primary school students' attitudes to the environment and life science course tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.relation.journal Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/temel eğitim bölümü/sınıf eğitimi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 109875 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster