Öğretmenlerin teknopedagojik eğitim yeterlikleri ve bilişim teknolojisi destekli materyal tasarlama ve kullanma yeterliklerinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Bağra, Akgül
dc.contributor.author Kılınç, Hasan Hüseyin
dc.date.accessioned 2023-01-26T09:39:35Z
dc.date.available 2023-01-26T09:39:35Z
dc.date.issued 2022-08-01
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/8013
dc.description.abstract Bu araştırma, öğretmenlerin teknopedagojik eğitim yeterlikleri ve bilişim teknolojisi destekli materyal tasarlama ve kullanma yeterliklerinin incelenmesini ve değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında Nevşehir ilinde görev yapan ilköğretim öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmaya 511 öğretmen katılmıştır. Araştırma, betimsel araştırma türünden tarama modelinde bir araştırmadır. Öğretmenlerin teknopedagojik eğitim yeterliklerini tespit etmek amacıyla, Teknopedagojik Eğitim Yeterlik Ölçeği ve öğretmenlerin bilişim teknolojisi destekli materyal tasarlama ve kullanma yeterliliklerini belirlemek amacıyla Bilişim Teknolojisi Destekli Materyal Tasarlama ve Kullanma Öz Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Akbaba ve Erbaş (2019) tarafından geliştirilen "Bilişim Teknolojisi Destekli Materyal Tasarlama ve Kullanma Öz Yeterlik Ölçeği" 4 faktörden ve 28 maddeden meydana gelmektedir. Bu faktörler "Materyal Oluşturma", "Kullanım", "İçerik Elde Etme", "Kaynakları Öğretim Materyaline Dönüştürme" faktörlerini kapsamaktadır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen "Teknopedagojik Eğitim Yeterlik Ölçeği" KMO katsayısı .94, Bartlett Testi 4913.781, Cronbach Alpha Güvenirlik değeri de .97 olarak bulunmuştur. Ölçek, 27 madde, 3 faktörden meydana gelmektedir. Bu faktörler "tasarım", "uygulama", "ölçme ve değerlendirme" faktörlerini kapsamaktadır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, Teknopedagojik Eğitim Yeterlik Ölçeğinin tasarım ve uygulama alt boyutlarında öğretmen görüşlerinin katılıyorum düzeyinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ölçme ve değerlendirme alt boyutuna ilişkin öğretmen görüşlerinin ise kısmen katılıyorum düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin tasarım, uygulama, ölçme ve değerlendirme düzeylerinin cinsiyet, meslekte görev alınan süre, branş, eğitim durumu, hizmet içi eğitim alma durumu ve okuldaki etkileşimli tahta durumu değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bilişim Teknolojisi Destekli Materyal Tasarlama ve Kullanma Öz Yeterlik Ölçeğinin alt boyutları incelendiğinde ise, materyal oluşturma, kullanım ve kaynakları öğretim materyaline dönüştürme alt boyutuna ilişkin öğretmen görüşlerinin orta düzeyde yeterliyim düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. İçerik elde etme alt boyutuna ilişkin öğretmen görüşlerinin yeterliyim düzeyinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin materyal oluşturma, kullanım, içerik elde etme, kaynakları öğretim materyaline dönüştürme düzeylerinin mezun oldukları okul türü değişkenine göre anlamlı bir farklılık görülmezken; cinsiyet, meslekte görev alınan süre, branş, eğitim durumu ve hizmet içi eğitim alma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre ileride yapılabilecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur. tr_TR
dc.description.abstract This research aims to examine and evaluate teachers' technopedagogical education competencies and their competencies in designing and using information technology supported materials. The research consists of primary school teachers working in Nevşehir province in the 2021-2022 academic year. 511 teachers participated in the research. The research is a descriptive research type survey model. In order to determine the technopedagogical education competencies of the teachers, the Technopedagogical Education Sufficiency Scale and the Information Technology Supported Material Design and Use Self-Efficacy Scale were used to determine the teachers' competencies in designing and using information technology supported materials. The "Information Technology Supported Material Design and Use Self-Efficacy Scale" developed by Akbaba and Erbaş (2019) consists of 4 factors and 28 items. These factors include "Creating Materials", "Using", "Obtaining Content", "Converting Resources into Instructional Materials". The KMO coefficient of the "Technopedagogical Education Sufficiency Scale" developed by the researcher was found to be .94, the Bartlett Test was found to be 4913,781, and the Cronbach Alpha reliability value was found to be .97. The scale consists of 27 items and 3 factors. These factors include "design", "implementation", "measurement and evaluation" factors. Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program was used to analyze the obtained data. According to the results obtained from the research, it was concluded that the opinions of the teachers in the design and implementation sub-dimensions of the Technopedagogical Education Competence Scale were at the level of agree. It was determined that the opinions of the teachers regarding the measurement and evaluation sub-dimension were at the level of partially agree. It has been determined that the design, implementation, measurement and evaluation levels of the teachers differ significantly according to the variables of gender, duration of work in the profession, branch, education level, in-service training status and smart board status at school. When the sub-dimensions of the Information Technology Supported Material Design and Use Self-Efficacy Scale were examined, it was determined that the teachers' views on the level of realization of the material creation, use, and transformation of resources into teaching materials sub-dimension were at a moderate level of proficiency. It has been concluded that the teachers' views on the level of realization of the achievements of the sub-dimension of content acquisition are at the level of proficiency. While there is no significant difference in the level of teachers' material creation, use, content acquisition, and conversion of resources into teaching materials, according to the type of school they graduated from; a significant difference was observed according to the variables of gender, duration of work in the profession, branch, education level and in-service training. According to the results obtained from the research, suggestions for future research are presented. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Teknoloji tr_TR
dc.subject Pedagoji tr_TR
dc.subject Teknopedagojik eğitim tr_TR
dc.subject Materyal tasarlama tr_TR
dc.subject Bilgi ve iletişim teknolojisi tr_TR
dc.subject BİT entegrasyonu tr_TR
dc.subject Sınıf öğretmeni tr_TR
dc.subject Ortaokul öğretmeni tr_TR
dc.subject Technology tr_TR
dc.subject Pedagogy tr_TR
dc.subject Technopedago education tr_TR
dc.subject Educational design tr_TR
dc.subject Information and communication technology tr_TR
dc.subject ICT education tr_TR
dc.subject Secondary school education tr_TR
dc.subject Classroom education tr_TR
dc.title Öğretmenlerin teknopedagojik eğitim yeterlikleri ve bilişim teknolojisi destekli materyal tasarlama ve kullanma yeterliklerinin incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative Investigation of teachers' technopedagogical educational qualifications and the qualifications of designing and using information technology supported materials tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.relation.journal Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/eğitim bilimleri bölümü/eğitim programları ve öğretim anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 125163 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster