Dijital gerçeklik teknolojilerinin bilsemlerde uygulanabilirliğine yönelik öğretmen görüşleri

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Türksoy, Enver
dc.contributor.author Karabulut, Ridvan
dc.date.accessioned 2021-12-15T13:54:46Z
dc.date.available 2021-12-15T13:54:46Z
dc.date.issued 2020-12-08
dc.identifier.issn 2149-3871
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/6090
dc.description.abstract Üstün yetenek belirli ölçümler yaparak konunun uzmanlarının görüşlerine göre belirlenen bir süreç olup, akranlarına göre gelişim alanında ileri olan bireyi ifade eden bir kavramdır. Üstün yetenekli çocukların seçim kriteri aşamasını geçenler Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) eğitim görmektedir. BİLSEM olarak adlandırılan bu kurumlar okul dışı destek eğitimi özelliği taşıyıp proje temelli eğitimin verildiği yerlerdir. Üstün yetenekli çocuklar yenilikler, farklı ve sıra dışı gelişmelere karşı ilgi duyan ve merak duyguları üst düzeyde olan bireylerdir. Bu noktada günümüzün alışkanlıkları göz önünde bulundurulduğunda üstün yetenekliler eğitiminde teknoloji kullanımı günümüzün bir gerçeği haline gelmiştir. Teknolojide meydana gelen değişimler eğitim ortamlarının da gelişmesinde etkili olmaktadır. Eğitim ortamları ile bütünleştirilen teknolojilerden biri de dijital gerçeklik teknolojileridir. Bu araştırma 2010 yılından sonra popülerleşmeye başlayan Dijital gerçeklik teknolojileri olan artırılmış gerçeklik, Sanal gerçeklik ve Karma gerçeklik kavramının Bilim Sanat Merkezlerinde kullanımına yönelik öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesi amacı ile gerçekleştirilmiştir. Bilim sanat merkezlerinde üstün yetenekli öğrencilere eğitim veren öğretmenlerin teknolojiye olan yatkınlıkları ve öğretim ortamlarında kullandıkları yenilikçi teknolojilerin belirlenmesi, üstün yetenekli öğrencilere eğitim veren öğretmenlerin yeterlilikleri açısından önem taşımaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni temel alınarak tasarlanan araştırmada öğretmenlerin Dijital gerçeklik kavramlarına yönelik algıları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma verileri yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Yapılan görüşmelerin içerik analizleri yapılarak araştırma bulguları elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar da öğretmenlerin artırılmış gerçeklik teknolojisi ve sanal gerçeklik teknolojisi hakkında genel bir bilgiye sahibi olduğu fakat büyük bir kısmının karma gerçeklik teknolojisi konusunda kavramsal sorunlar yaşadıkları görülmüştür. Ayrıca artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik uygulamalarının BİLSEM uygulanmasının olumlu yönde etki yaratacağı düşünülmesine karşın; sanal gerçekliğin artırılmış gerçeklik ile aynı derecede etkiye sahip olamayacağı konusunda görüş bildirmektedir. tr_TR
dc.description.abstract Giftedness is a concept used to describe individuals who are identified by subject matter experts to be intellectually and developmentally superior to peers. Those who fulfil the qualification criteria for gifted children are educated in Science and Arts Education Centres (BILSEM) affiliated to the Ministry of National Education. These institutions called BILSEM are additional practice schools which give project-based education. Gifted children are interested in innovations and different and unusual developments and have a high level of curiosity. Considering today’s habits, the use of technology in the training of gifted students has become a must. Changes in technology have knock-on effects on the advancement of educational environments. Digital reality is one of the technologies integrated with educational environments. This research aimed to explore teachers’ views on the use of augmented reality, virtual reality and mixed reality, which are digital reality technologies that have been popular since 2010, in science and art education centres. The importance of this study is that it identifies the technology disposition of teachers who teach gifted learners in science and art education centres and innovative technologies that they use in teaching environments. The research used a phenomenological research design, which is a qualitative research approach. The data were collected through structured interviews. The interview data were analysed through content analysis. The analysis results showed that the teachers were informed of augmented and virtual reality technologies, while the majority were uninformed about mixed reality. Additionally, the teachers held the view that the use of augmented and virtual reality applications in science and art education centres has positive effects, while virtual reality is not as effective as augmented reality. The findings were discussed in detail in the findings section. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Artırılmış gerçeklik tr_TR
dc.subject Sanal gerçeklik tr_TR
dc.subject Karma gerçeklik tr_TR
dc.subject BİLSEM tr_TR
dc.subject Üstün yetenekli eğitimi tr_TR
dc.subject Augmented reality tr_TR
dc.subject Virtual reality tr_TR
dc.subject Mixed reality tr_TR
dc.subject Education of gifted children tr_TR
dc.title Dijital gerçeklik teknolojilerinin bilsemlerde uygulanabilirliğine yönelik öğretmen görüşleri tr_TR
dc.title.alternative Teachers' views on the applicability of digital reality technologies in bilsem tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.contributor.department Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi/sağlık bilimleri fakültesi/çocuk gelişimi bölümü/çocuk gelişimi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 262545 tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0003-4321-3017 tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0002-6682-2520 tr_TR
dc.identifier.volume 10 tr_TR
dc.identifier.issue 2 tr_TR
dc.identifier.startpage 436 tr_TR
dc.identifier.endpage 452 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster