Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti ders kitaplarının sözcük öğretimi açısından incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Uğur, Abdullah
dc.contributor.author Gün, Mesut
dc.date.accessioned 2020-03-06T11:56:43Z
dc.date.available 2020-03-06T11:56:43Z
dc.date.issued 2019-04
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/497
dc.description.abstract Yabancı dil öğretiminde temel amaçlardan biri öğrencilere okuma, yazma, konuşma ve dinleme becerilerini kazandırmaktır. Sözcük öğretimi de dil öğretiminin temeli sayılan bu becerilerin gelişimine katkıda bulunur. Yeterli düzeyde sözcük bilgisine sahip olmadan bu becerilerin geliştirilmesi mümkün değildir. Aynı zamanda sözcük öğrenimi bir yabancı dili öğrenmeye başlamanın ilk adımı olarak karşımıza çıkmaktadır ve yabancı dil öğrenim sürecinin sonuna kadar devam etmektedir. Bu nedenle yabancı dil öğretiminde sözcük öğretim yöntemlerinden yararlanılması gerekmektedir. Ders kitapları bir yabancı dilin eğitiminde ve öğretiminde en çok kullanılan kaynaklardan biridir. Bu araştırmada da Yunus Emre Enstitüsü tarafından hazırlanan Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti Ders Kitaplarında yer alan etkinliklerde; kullanılan sözcük öğretim yöntemleri, bu yöntemlerin uygulanma sayısı, öğretilmesi amaçlanan sözcükler ve bu sözcüklerin sayıları belirlenmeye çalışılarak elde edilen bulgular tablo hâlinde sunulmuştur. Nitel bir araştırma olan bu çalışmanın amaçlarına ulaşabilmek için doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre en fazla etkinlik sayısı ile kullanılan sözcük öğretim yöntemi sayısı ve öğretilmesi amaçlanan sözcük sayısı A1 düzeyi ders kitabında yer almaktadır. En az etkinlik sayısı ile kullanılan sözcük öğretim yöntemi sayısı ve öğretilmesi amaçlanan sözcük sayısı ise C2 düzeyi ders kitabında yer almaktadır. Buna göre A1 düzeyinde sözcük öğretimine daha fazla önem verilmiş, C2 düzeyinde ise sözcük öğretimine daha az önem verilmiştir. Araştırma sonucunda en fazla kullanılan sözcük öğretim yöntemleri; sözlü anlatımda kullanma (f=45), boşluk doldurma (f=43), eşleştirme (f=37) ve cümle kurma (f=34) şeklindedir. En az kullanılan sözcük öğretim yöntemleri ise sözlük kullanma (f=2), müzik (f=2), anlam analizi (f=2), oyun (f=1) ve bulmaca (f=1) şeklinde saptanmıştır. Oyun, bulmaca ve müzik gibi eğlenceli sayılabilecek sözcük öğretim yöntemleri ile ilgili etkinliklere daha az yer verilmesi, sürekli olarak aynı yöntemlerin tekrar etmesi dersi sıkıcı hâle getirebilir. Bu tarz etkinliklerin kitaplarda fazlalaştırılması derslerin eğlenceli geçmesine katkı sağladığı gibi öğrenciyi de sözcük öğrenimine teşvik edeceği düşünülmektedir. tr_TR
dc.description.abstract One of the main purposes of foreign language teaching is to make the students gain basic language skills such as reading, writing, speaking and listening. Vocabulary teaching also contributes to the development of these skills, which are considered the basis of language teaching. It is not possible to develop these skills without adequate knowledge of vocabulary. At the same time, vocabulary learning is the first step to begin learning a foreign language and continues until the end of the foreign language learning process. For this reason, the benefit from vocabulary teaching methods in foreign language teaching is required. Textbooks are one of the most used sources in teaching and teaching a foreign language. In this research, in the activities included in the Yedi İklim Turkish Teaching Set Textbooks prepared by Yunus Emre Institute; the methods used in teaching the word, the number of implementation of these methods, the words intended to be taught and the number of these words are presented in the table. In order to reach the objectives of this study which is a qualitative research, document analysis method is used. According to the findings obtained in the study, the maximum number of activities and the number of vocabulary teaching methods used and the number of words to be taught are included in the textbook A1 level. The minimum number of activities and the number of vocabulary teaching methods used and the number of words to be taught are included in the textbook C2 level. Accordingly, more importance was given to word teaching at A1 level, and at the C2 level, less importance was placed on word teaching. The most commonly used vocabulary teaching methods; Use in verbal expression (f=45), gap filling (f=43), matching (f=37) and forming sentence (f=34) is in the form. The least used vocabulary teaching methods were found to be using dictionary (f=2), music (f=2), meaning analysis (f=2), game (f=1) and puzzle (f=1). Less entertaining activities related to vocabulary teaching methods such as games, puzzles, and music, and the recurrence of the same methods can make the lesson boring. Increasing the number of such activities in books contributes to the fun of the lessons and encourages the students to learn vocabulary. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi tr_TR
dc.subject Ders kitabı tr_TR
dc.subject Sözcük öğretim yöntemleri tr_TR
dc.subject Teaching Turkish as a foreign language tr_TR
dc.subject Textbook tr_TR
dc.subject Vocabulary teaching methods tr_TR
dc.title Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti ders kitaplarının sözcük öğretimi açısından incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative An examination of Yedi İklim Turkish Teaching Set textbooks in terms of vocabulary teaching tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı / Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bilim Dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 108382 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster