Amaçlar ve sonuçlar bağlamında birinci beş yıllık kalkınma planında ulaştırma politikası

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Öz, Enes
dc.date.accessioned 2021-07-05T06:22:21Z
dc.date.available 2021-07-05T06:22:21Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Enes Öz, Amaçlar ve Sonuçlar Bağlamında Birinci Beş Yıllık Kalkınma Planında Ulaştırma Politikası, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(39), 2021. tr_TR
dc.identifier.uri https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1480637
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/3488
dc.description.abstract Cumhuriyetin ilan edilmesi ile birlikte ulaşım alanında politikalar geliştirilmiş ve yatırımlar yapılmaya başlanmıştır. Bu dönemde başlatılan sanayileşme hamlesi, ülkenin bütününde bir ulaşım ağı geliştirilmesini gerekli kılmıştır. Cumhuriyetin ilk yıllarında ulaşım çalışmaları genel itibari ile demiryolları etrafında şekillenmiştir. II. Dünya Savaşı’nın başlaması ile yavaşlayan demiryolu yatırımları, savaş sonrası Marshall Yardımları’nın etkisi ile karayolu yatırımlarına kaymıştır. Türkiye 1950’li yılların sonu itibariyle planlı kalkınma modeline geçme kararı almıştır. Bu anlamda atılan en önemli adım 1963-1967 yıllarını kapsayan Birinci Beş Yıllık Kalkınma Planı olmuştur. Planda ulaştırma başlığı taşıma, limanlar ve iskeleler, havaalanları olarak başlıklara ayrılmış ve ulaştırma alanında hedef ve ilkeler belirlenmiştir. Birinci Beş Yıllık Kalkınma Planı’nda farklı ulaştırma sistemleri içerisinde seçim yapılırken ekonomik davranılması, artan nüfus ile orantılı olarak yolcu ve yük trafiğinin karşılanması ana ilke olarak belirlenmiştir. Planda ulaştırma sistemleri olan demiryolu, karayolu, denizyolu, havayolu alanlarında hedef ve politikalar ortaya konulmuştur. Birinci Beş Yıllık Kalkınma Planı’nda ulaştırma hedeflerine ulaşılıp ulaşılmadığı ele alınmıştır. tr_TR
dc.description.abstract With the proclamation of the Republic, policies in the field of transportation were developed and investments were made. The industrialization move initiated in this period necessitated the development of a transportation network throughout the country. In the first years of the Republic, transportation activities were generally shaped around railways. Railway investments that slowed down with the start of the World War shifted to highway investments with the effect of Marshall aid after the war. Turkey has taken the decision to proceed with the planned development models by the end of 1950. The most important step taken in this sense was the First Five-Year Development Plan covering the years 1963-1967. In the plan, the transportation title was divided into titles as transportation, ports and piers, airports, and targets and principles in the field of transportation were determined. It was determined as the main principle to act economically while choosing among different transportation systems and to meet passenger and freight traffic in proportion to the increasing population in the First Five-Year Development Plan. Targets and policies in the fields of transportation systems such as railway, road, seaway and airline are set forth in the plan. In the First Five-Year Development Plan it has been discussed whether the transportation targets have been achieved. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Kalkınma planı tr_TR
dc.subject Ulaştırma tr_TR
dc.subject Karayolu tr_TR
dc.subject Demiryolu tr_TR
dc.subject Development plan tr_TR
dc.subject Transport tr_TR
dc.subject Road tr_TR
dc.subject Railway tr_TR
dc.title Amaçlar ve sonuçlar bağlamında birinci beş yıllık kalkınma planında ulaştırma politikası tr_TR
dc.title.alternative Transport policy in the first five-year development plan ın the context of objectives and results tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/Hacıbektaş teknik bilimler meslek yüksekokulu tr_TR
dc.contributor.authorID 259859 tr_TR
dc.identifier.volume Cilt:18 tr_TR
dc.identifier.issue Sayı: 39 tr_TR
dc.identifier.startpage 831 tr_TR
dc.identifier.endpage 855 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster