Abstract:
Sosyal adalet insanların eğitim olanakları, sağlık imkânları gibi temel haklardan eşit şekilde faydalanmasını gerektirdiği gibi herkes için iş olanaklarının arttırılmasını, yaşam koşullarının düzeltilmesini kapsayan ekonomik, kültürel ve sosyal bir olgudur. Sosyal adalete yönelik veriler toplumlarda eşitsizliklerin ön planlara çıktığını göstermektedir ancak sosyal adaleti sağlamanın yolu da yine toplumdan geçmektedir. Bu bakımdan herkes için adalet ve eşitliğin vazgeçilmez bir hak olduğunun toplum tarafından benimsenmesi noktasında eğitim örgütlerine önemli görevler düşmektedir. Eğitimde sosyal adalet istisnasız bütün öğrencilerin eğitim fırsatlarından eşit şekilde faydalanması anlamına gelmektedir. Eğitimde sosyal adalet, yetersiz gelire sahip öğrencilerin eğitim fırsatlarından faydalanabilmesini içermektedir. Ayrıca eğitimde sosyal adalet, eğitime erişim başta olmak üzere tüm süreçlerde toplumsal cinsiyete dayalı eşitsizliklerin
önüne geçilmesi anlamına gelmektedir. Buna ek olarak, öğrenme güçlüğü çeken öğrencilerin tespit edilmesi ve bu öğrencilerin tamamının nitelikli eğitim ihtiyaçlarının karşılanması eğitimde sosyal adaletin bir başka gereğidir. Benzer şekilde, eğitimde sosyal adaleti sağlamak, farklı etnik kökenlere sahip öğrencilerin eşit eğitim fırsatlarına sahip olmasını teminat altına alınmasıdır. Adaletsizliklerin, toplumsal eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların yeniden üretildiği çevrelerden biri de eğitim örgütleridir. Bu noktada eşitsizlikleri yeniden üretilmesinin önüne geçecek, istisnasız tüm bireylere adaletli davranacak, fırsat eşitliğini sağlamak için mücadele edecek sosyal adalet liderlerine ihtiyaç duyulmaktadır çünkü sosyal adalet liderleri okulların havasını sosyal adalet bağlamında geliştirecek önde gelen etkenlerden biridir.
Eğitimde sosyal adalet liderlerinin okul içerisindeki ve çevresindeki dezavantajlı öğrencileri desteklemesi beklenmektedir. Onların eğitimsel kazanımlarının engellenmesini durdurmak adına bir takım uygulamalar yapması tavsiye edilebilir. Bu anlamda okul içerisindeki ve çevresindeki eşitsizlikleri azaltmak için öğretmenlerin ön plana çıkarılması faydalı olabilir. Öğretmenlerin sosyal adaleti önleyici davranışları ve çalışmaları desteklenebilir. Aynı zamanda eğitimde sosyal adalet liderlerinin öğrencilerle ve aileleriyle iletişim ve etkileşim içerisinde olması faydalı olabilir. Sosyal adaleti sağlayacak farkındalıkların yaratılması açısından okullarda çeşitli etkinlikler planlanabilir. Bu etkinlikler yoluyla dezavantajlı öğrencilerin okulun tamamıyla bütünleşmesi, kaynaşması desteklenebilir. Yerelde bu etkinliklere katılımın arttırılması hedeflenebilir. Bu etkinliklerin tüm çevreye duyurulması ve destek toplanması toplumsal farkındalığının arttırılmasında önemli rol oynayabilir.