Abstract:
Bu araştırmanın temel amacı, ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin cebirsel muhakeme becerilerine yönelik
başarı düzeylerini belirlemektir. Nicel araştırma yönteminin benimsendiği çalışmada, veri toplama aracı olarak
öğrencilerin cebirsel muhakeme becerilerini belirlemeye yönelik yedi boyuttan oluşan ve Kaya (2015) tarafından
geliştirilen Cebirsel Muhakeme Değerlendirme Aracı (CMDA) kullanılmıştır. CMDA 16 tanesi çoktan seçmeli,
22 tanesi açık uçlu olmak üzere toplam 38 sorudan oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, İzmir
merkezinde bulunan bir ortaokulunda yedinci sınıfta okuyan 76 erkek, 70 kız olmak üzere toplam 146 öğrenci
oluşturmaktadır. Betimsel analiz sonuçları incelendiğinde; öğrencilerin cebirsel yapıları/ilişkileri tanıma ve
kullanma becerileri dışında aynı verinin farklı cebirsel ifadelerini kullanma, uygun cebirsel muhakemeyi
belirleme, cebirsel ifadelere yönelik çıkarımda bulunma, çıkarıma yönelik cebirsel işlemler yapma, sonucun
doğruluğuna ve çözüm yoluna karar verme ile rutin olmayan problemleri çözme becerilerine ait test puanlarının
düşük veya orta düzeyde olduğu görülmüştür. Tüm alt boyutlar dikkate alındığında ise kız ve erkek öğrencilerin
cebirsel muhakeme becerileri arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır.