Araştırmanın amacı, üniversitelerde sunulan yiyecek içecek hizmetlerine yönelik kalite, değer, risk algısının ve müşteri memnuniyetinin ölçülmesidir. Böylelikle, uygulama alanlarında üretilen yiyecek ve içeceklerin, bu alanları kullanan tüketicilerdeki memnuniyet ya da memnuniyetsizlik, algıladıkları kalite, değer ve riskler ölçülerek ana kuruluş nedeni olan sosyal faydaya etkisi araştırılmıştır. Araştırma sonrası çıkan bulgular yorumlanarak uygulama alanındaki hizmetlerin geliştirilmesi ve iyileştirilmesi adına öneri olarak sunulacaktır. Araştırmanın teorik kısmında detaylandırılan yiyecek içecek sektöründe müşterilerin kalite algısı, değer algısı, risk algısı ve müşteri memnuniyetine dair önermelerin ampirik bazda çözümlenmesi amacıyla, araştırma dahilinde alan araştırması yapılmış ve veriler anket yardımıyla toplanmıştır. Bu araştırma kapsamında Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi'nde okuyan 383 öğrenci ve 178 çalışan olmak üzere toplam 561 kişi araştırmanın örneklemi için belirlenmiştir. Araştırmanın anket formları, üniversitenin öğrencileri ve çalışanlarına yüz yüze görüşme tekniği doldurulması amaçlanmıştır. Bu araştırmanın verileri bilgisayar ortamında uygun analiz teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, güvenilirlik, t testi ve One Way Anova analizleri yapılmıştır. Anahtar Kelimeler: Yiyecek İçecek İşletmeleri, Kalite Algısı, Değer Algısı, Risk Algısı, Müşteri Memnuniyeti
The aim of this study is to measure the quality, value, perception of risk and customer satifaction towards food and beverage services at universities. Thus, the effect of food and beverages produced in the application fields on the social benefit which is the main reason of their foundation was investigated by measuring the satisfaction and dissatisfaction of the costumers benefit from these fields, the quality they perceive, value and risks. After the research, the findings shall be interpreted and presented as a suggestion for improving the services in the application field. In order to analyze the propositions about the quality, value, risk perception of the customers and their satisfaction, which were detalied in the detailed in the theoretical part of the study, on an emprical basis in the field of food and beverage sector, the field research was conducted and the data were collected through the questionnaire. Within the scope of this study, 561 people in total, including 383 student and 178 staff at Nevsehir Hacı Bektaş Veli University were determined for the sample of the study. In the study, it was aimed to fill the questionnare through face to face interview technique to the students and staff at university. The data of this study were analyzed using appropriate analysis techniques in electronic environment. During the research, frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, reliability, t test and One Way Anove analysis were carried out. As a result of the analyzes, significant differences between the perception of quality, value, risk and customer satisfaction levels are asserted regarding the demographic and personal characteristics of the students and staff at Nevsehir Hacı Bektaş Veli University. Key Words: Food and Beverage Businesses, Quality Perception, Value Perception, Risk Perception, Customer Satisfaction.