Özet:
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki amatör ile profesyonel müzisyenlerin enstrümanlarındaki
müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesidir. Bu stratejiler dikkat,
yineleme, anlamlandırma, eklemleme-örgütleme ve anlamayı izleme stratejileridir. Çalışma
grubunda 412’si amatör ve 103’ü profesyonel olmak üzere toplam 515 müzisyen yer almaktadır.
Çalışmanın amatör müzisyenler grubunu Türkiye’deki 4 farklı güzel sanatlar lisesinde öğrenim
görmekte olan 139 öğrenci ile 4 farklı müzik eğitimi anabilim dalında öğrenim görmekte olan 273
öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın profesyonel müzisyenler grubu ise 2016 yılında Türkiye’deki 4
farklı orkestrada görev yapan 103 orkestra sanatçısından oluşmuştur. Çalışmanın verileri Kişisel
Bilgi Formu ve Enstrümantal Müziği Çalışırken ve Öğrenirken Kullanılan Stratejiler Ölçeği ile
toplanmıştır. Çalışma sonucunda amatör müzisyenlerin dikkat ve eklemleme-örgütleme
stratejilerine ilişkin düzeylerinin profesyonel müzisyenlerden yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Profesyonel müzisyenlerin ise anlamayı izleme stratejilerine ilişkin düzeylerinin amatör
müzisyenlerden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Çalışma sonuçlarına dayalı olarak
araştırmacılara amatör ile profesyonel müzisyenlerin enstrümantal müziği çalışırken ve
öğrenirken kullandıkları stratejilerin deneysel boyutta incelendiği yeni çalışmalar yapabilecekleri
önerisi getirilmiştir