Abstract:
Allah’ın isim ve sıfatları kelam ilminde ulûhiyetle ilgili en önemli konular içerisinde yer alır. Bu isim ve sıfatların ezelî/zaman üstü olup-olmadığı kelamcılar tarafından tartışılmış olmasına rağmen ebedîlikleri hakkında ihtilaf yoktur. Allah’ın “Esmâü’l-Hüsnâ” denilen güzel isimleri vardır. En güzel isimler O’nundur. Bu isimlerden kullarını bağışlamakla ilgili olanları bulunmaktadır. Allah, kendisine yönelen ve bağışlanmak isteyen kullarını bazı şartlar dahilinde bağışlayacağını ifade etmektedir. Allah geçici dünyada tevbe edenleri affedeceğini ifade etmekle birlikte ahirette de affediciliği devam etmektedir. Zira Allah’ın affedicilikle ilgili isimleri diğer isim ve sıfatlarında olduğu gibi ebedîdir. Allah sadece dünyada affedebileceğini, ahirette affetmesinin mümkün olmadığını düşünmek, O’nun affedicilikle ilgili isimlerinin geçici dünya dışında etkisiz olduğunu zannetmektir. Şefaat ana çerçevesi Kur’an tarafından çizilmiş ahiretle ilgili umumî olmayan özel bir uygulamadır. Şefaatin tamamı Allah’a ait olmakla birlikte, O’nun, ahirette bazı şartlar dahilinde kullarından bir kısmını cehennemden kurtarma izni vermesi anlamındadır. Dolayısıyla şefaat ebedî hayat için Allah’ın dilediği kimseler aracılığıyla yine râzı olduğu kimseleri özel olarak affetme şeklidir.
Abstract
Allah’s nouns and adjectives are among the most important issues in the education of Kalam. Although these names and adjectives were discussed by theologians with or without time, there is no dispute about their eternity. Allah has beautiful names called “Esmâu’l-Husnâ”. The most beautiful names are His. These names are related to forgiveness of their servants. Allah expresses that He will forgive his worshipers who wish to be forgiven and under certain circumstances. Allah declares that He will forgive those who repent in the temporal world, but in the Hereafter he continues to forgive. Because Allah’s names regarding forgiveness are as eternal as they are in other names and attributes. To think that Allah is the only one who can forgive in the world and that it is not possible to forgive in the Hereafter is to think that their names regarding forgiveness are ineffective outside the temporal world. The main framework of the intercession is a special practice that is not common to the Hereafter drawn by the Qur’an. Although the whole of the intercession belongs to Allah, it means that in the Hereafter, under certain circumstances, He gives permission to rescue some of His servants from Hell. Therefore, intercession is a form of personal forgiveness for those who Allah will choose for eternal life through whom He wills.