Abstract:
Bu çalışmada, karakter ve değerler eğitimi (KDE) dersinde gerçekleştirilen
video blog uygulamalarının öğretmen adaylarının değer eğitimine yönelik
tutumları üzerindeki etkisini ve öğretmen adaylarının bu uygulamalar hakkındaki
görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada karma araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmanın nicel boyutunu öntest-sontest kontrol gruplu deneysel
desen oluşturmaktadır. Çalışmada nicel veri toplama amacı ile Değer
Eğitimine Yönelik Tutum (DET) Ölçeği kontrol ve deney gruplarına derslerin
başlangıcında ve sonunda, öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Çalışmanın
nitel boyutunu ise video blog uygulamalarına katılan olan 11 öğretmen adayı
ile yapılmış olan yarı yapılandırılmış görüşmeler oluşturmaktadır. Deney grubu
ile yürütülen ders sürecinde normal ders içeriğine ek olarak video blog uygulamaları
gerçekleştirilmiştir. Video blog uygulamalarında, blog üzerinde örnek
olay videoları paylaşılmış, öğretmen adaylarının bunları ders saatleri dışında
izleyerek yorumlamaları istenmiştir. Analizler sonucunda, grupların değerler
eğitimine yönelik tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca, deney grubu öğretmen adaylarının DET ölçeğinin faktörleri
olan “değerler eğitiminin gereğine inanç”, “değer eğitimini içselleştirme”
ve “değer eğitimine yönelik olumsuz inanç” faktörlerinden aldıkları öntest ve
sontest puanlarında sontest puanları lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür.
Bunun dışında öğretmen adayları video blog uygulamalarının KDE derslerini
daha akılda kalıcı ve ilgi çekici hale getirdiği, öğrencilerin derse katılımını kolaylaştırdığı
yönünde yorumlarda bulunmuştur.