Abstract:
Bu çalışmada meslek yüksekokulu bilgisayar teknolojileri bölümü öğrencilerinin mesleki bilgilerinin ve kariyer yeterliliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrulturunda öğrencilerinin kariyer yeterlilikleri, mesleki bilgileri ve akademik başarılarını etkileyen değişkenler belirlenmiştir. Çalışmada nicel araştırmalardan tarama yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin mesleki bilgileri belirlemek amacıyla dört ana dersi içeren, geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış başarı testi geliştirilmiştir. Buna ek olarak kariyer yeterliliğini belirlemek amacıyla geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış bir anket hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Teknolojisi Bölümü öğrencisi olan 130 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma verileri betimsel ve regresyon analiz yöntemleriyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin başarı düzeylerinin ortalamanın altında olduğu (%44) görülmüştür. Kariyer ve eğitim beklentilerinin orta düzeyde; öğrenim görülen bölümle ilgili motivasyonlarının, kariyer öz yeterliliklerinin, bilgisayar ve iletişim teknolojileri yeterliliklerinin, 21.yüzyıl becerinin yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Lise not ortalaması, sınıf, problem çözme becerisi ve web 2.0 teknolojileri kullanımının akademik başarının anlamlı yordayıcısı olduğu cinsiyet, okunulan bölümle ilgili motivasyon ve kariyer özyeterliliğin ise akademik başarının anlamlı bir yordayıcısı olmadığı tespit edilmiştir.