Abstract:
Öz- Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin adil olma ve dindarlık düzeylerini esas alarak, öğrencilerin adil davranışlar gösterme düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektedir. Bu çalışmada, araştırmacı tarafından hazırlanan "Adil Davranışlar Gösterme Ölçeği (ADGÖ)" ile Asım Yapıcı tarafından hazırlanan, "Dinin Etkisini Hissetme (Dindarlık)" ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmaya 2013-2014 eğitim-öğretim yılı sonbahar döneminde İstanbul Üniversi-tesi bünyesinde; Astronomi, Çevre Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendis-liği, Hukuk, İlahiyat, Makine Mühendisliği, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Tıp, Türk Dili ve Edebiyatı fakülte ve bölümlerinde, 1 ve 4. sınıflarda öğre-nimlerine devam eden 919 öğrenci katılmıştır. Veriler anket tekniği kullanılarak toplanmıştır. Fakülte ve bölümlere göre adil davranışların "inanç-ibadet," "farkındalık ve "önyargıdan uzak olma" boyutlarında, gruplar arasında anlamlı farklılıklar görülmektedir. Dinin etkisini hissetme düzeyi (dindarlık) en yüksek olanlar, İlahiyat Öğrencileri, en düşük olanlar ise Makine Mühendisliği öğrencileridir. Dinin etkisini hissetme ile "inanç-ibadet," "farkındalık," "emanet-doğruluk," "israftan kaçınma" yönelimlerinde, pozitif bir ilişki görülmektedir. Yani gençlerin dinin etkisini hissetme düzeyleri arttıkça, "inanç-ibadet," "far-kındalık," "emanet-doğruluk," "israftan kaçınma" düzeyleri de artmaktadır.
Abstract- This research is based on the levels of performing fair behaviors and religiosity of university students. The level of per-forming fair behaviors of students is examined in terms of various variables. "Fair Behaviours Scale" prepared by the researcher (Yasemin Güleç) and "Feeling the Influence of Religion (Religio-sity) Scale" prepared by Asım Yapıcı were used in this study. In the first semester of the 2013-2014 academic year at the Univer-sity of Istanbul, nine hundred and nineteen students at their first and fourth years from Astronomy, Environmental Engineering, Electrical-Electronics Engineering, Law, Theology, Mechanical Engineering, Guidance and Counselling, Medical, Turkish Lan-guage and Literature faculties and departments participated in the field survey. Data was collected using survey. There are the significant differences among the groups in dimensions "faith-worship", "awareness” and "being away from prejudice" of fair behaviors, when faculties and departments are compared. Level of feeling the influence of religion (religiosity) is highest in Stu-dents of Theology and the lowest in Mechanical Engineering. There’s a positive correlation between feeling the influence of religion and the levels of "faith-worship", "awareness", "trust-righteousness", "avoiding prodigality" of fair behaviors. In other words, as the level of feeling the influence of the religion of students increases, the levels of "faith-worship", "awareness", "trust-righteousness and "avoiding prodigality" of fair behaviors also increase.