Abstract:
Alan kılavuzluğu uygulaması, korunması gereken bazı milli park, tabiat parkı ve tarihi alanlarda turist
rehberliği eksikliği gerekçe gösterilerek başlatılmış ve bu alanların sürdürülebilir bir yaklaşımla
korunarak ziyaret edilmesi amacıyla yürütülmektedir. Bu anlamda alan kılavuzları korunması gereken
alanlarda ziyaretçilerin uygun rotaları takip etmelerini sağlayan ve ziyaretçilere bilgi veren kişilerdir.
Ancak yönetmelikte bulunan açıklar ve yapılan değişiklikler sektör içerisinde yetki ikilemi yaratarak bir
takım sorunların gündeme gelmesine neden olmuştur. Bu doğrultuda çalışmada sektör içerisinde
tartışmalara yol açan alan kılavuzluğu uygulamasına yönelik turizm/turist rehberliği bölümünde eğitim
veren akademisyenlerin sahip oldukları bilgi ve görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu
amaçla literatür taraması ışığında bir veri toplama aracı oluşturulmuş ve Türkiye’de turizm/turist
rehberliği eğitimi veren kurumlarda görev yapan 178 akademisyene uygulanmıştır. Çalışma sonucunda
turizm/turist rehberliği eğitimi veren akademisyenlerin alan kılavuzlarının yönetmelikte yer alan görev
tanımları hakkında yeterli bilgiye ve genel olarak bu uygulamanın turist rehberliği mesleği için tehdit
edici bir durum olduğu konusunda ortak görüşe sahip oldukları tespit edilmiştir. Çalışma, turist
rehberliği ve alan kılavuzluğu ikilemine yönelik çözüm önerileri ile sonlandırılmaktadır