Abstract:
Kuantum fiziği ile ilgili yapılan çalışmalar zaman içerisinde pek çok alanı etkileyerek değişimi beraberinde getirmiştir. Bunların en önemlilerinden biri de eğitimdir. Yeni öğretim yaklaşımları bilgiyi pasif şekilde alan, ezberleyen öğrenci yerine bilgiyi anlamlandıran, üreten, analiz eden, sorgulayan, problem çözen, yaratıcı düşünebilen öğrencilere odaklanmıştır. Çünkü artık amaç bilgiyi becerilerle birleştirebilen, yaşam boyu öğrenen, öğrenme sürecinde yaratıcı ve aktif bireyler yetiştirmektir. Öğrenmeyi öğrenen, öğrenme-öğretme sürecinin merkezine öğrenciyi alan onu motive eden, bireysel farklılıklara ve farklı zeka türlerine göre en uygun eğitim ortamını sunan öğrenme modellerinden biri günümüzde yaygınlaşan “Kuantum Öğrenme Modeli”dir. Bütüncül bir bakış açısıyla esnek bir ortam sağlayan model, pek çok yeni kuramın sentezinden oluşmaktadır. MEB 2004 yılında revizyona giderek Yapılandırmacı Yaklaşım ve bilim felsefesi olarak da Newton yerine Kuantum Paradigmasını benimsemiştir. Eğitimdeki bu köklü değişiklik Müzik dersi programlarına da yansımıştır. İlköğretim çağı bireyin öğrenme hayatını etkileyen en önemli dönemdir. Dolayısıyla bu dönemde verilecek etkili müzik eğitimi çocuğun estetik, yaratıcı ve sanatsal bakış açısını oluşturması bakımından önemlidir. Kuantum Öğrenme Modeli’nde müzik kullanımı bilinç ve bilinçaltı uyarımı açısından önemli olsa da müzik eğitiminde Kuantum Öğrenme Modeli’nin kullanıldığı bir çalışmaya alan yazında rastlanamamıştır. Ağırlıklı olarak fen bilgisi eğitimine yönelik kullanılan Kuantum Öğretim Modelinin yalnızca birkaç alanda değerlendirilmesi yerine zengin bir içeriğe sahip olan bu öğrenme modelinin tanıtılarak farklı alanlara uygulanması eğitimin kalitesi ve yenilikçi yaklaşıma uygun hedefleri yakalayabilmesi adına önem taşımaktadır. Bu nedenle çalışmanın amacı; Kuantum Öğrenme Modelinin ilköğretim müzik dersi programındaki ünitelerde uygulanabilirliğini incelemek ve ilköğretim 6. Sınıf “On Altılık Notalar” ünitesine yönelik örnek bir ders tasarımı oluşturmaktır. Çalışma Kuantum Öğrenme Modelinin müzik dersine ilk kez uygulanması bakımından önem taşımaktadır.