Abstract:
Amaç: Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelikte araştırma ve gelişmelere ilişkin farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerilerinin belirlenmesidir. Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı tipte yapılan çalışmanın evrenini hemşirelik son sınıf öğrencileri (n=106) oluşturmuştur. Örneklem seçimi yapılmamış olup, çalışmaya katılmayı kabul eden 86 öğrenci ile araştırma sonlandırılmıştır. Veriler, tanımlayıcı anket formu, Hemşirelik Öğrencilerinin, Hemşirelikte Araştırma ve Gelişmelere Yönelik Farkındalık ve Tutumu Ölçeği ve Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın uygulanabilmesi için, kurum izni, etik kurul izni ve öğrencilerden sözel onam alınmıştır. Verilerin analizinde; yüzdelik, ortalama, standart sapma, Kruskall Wallis, Mann-Whitney U, Spearman korelasyon testleri kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmada öğrencilerin hemşirelikte araştırma ve gelişmelere yönelik farkındalık ve tutumlarının olumlu (115,87±16,16) iken, %94,2’sinin eleştirel düşünme eğilimlerinin düşük olduğu saptanmıştır. Çalışmada, öğrencilerin cinsiyet ile Araştırma, Gelişmelere Karşı Farkındalık ve Tutum Ölçeği toplam puanları aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmaktadır. Okunan kitap sayısı ile Araştırma, Gelişmelere Karşı Farkındalık ve Tutum Ölçeği toplam puanı ve Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi ölçeği toplam puan alt boyutlarından sistematiklik, meraklılık alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Ölçek toplam puanları arasında pozitif yönde anlamlı olmayan ilişki bulunmuştur. Sonuç: Çalışmada, öğrencilerin araştırma ve gelişmeye karşı tutumları olumlu iken, eleştirel düşünme becerilerinin düşük olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin eleştirel düşünme becerisi ve araştırma kültürünün geliştirilmesinde, bu konuya yönelik eğitim etkinliklerinin yapılması önerilebilmektedir.