Göstergelerarasılık bağlamında resim sanatı ve medya ilişkisi: Alex Gross'un eserlerinin paradigmatik ve sentagmatik eksende incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Ulutaş, Ümit Güvendi
dc.date.accessioned 2023-07-17T07:39:35Z
dc.date.available 2023-07-17T07:39:35Z
dc.date.issued 2023-06
dc.identifier.citation Güvendi Ulutaş, Ü. (2023). Göstergelerarasılık Bağlamında Resim Sanatı ve Medya İlişkisi: Alex Gross’un Eserlerinin Paradigmatik ve Sentagmatik Eksende İncelenmesi . Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi , 8 (14) , 175-194 . DOI: 10.55004/tykhe.1287259 tr_TR
dc.identifier.uri https://dergipark.org.tr/tr/pub/tykhe/issue/77961/1287259
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/8247
dc.description.abstract Modern toplumlarda medyanın sosyolojik anlamda bir bilgi üreticisi olarak önemi ve etkisi uzun süredir araştırılan bir meseledir. Medya, özellikle kültürün endüstrileşmesinde, kitlelerin küresel boyutta aynılaşmasında ve tüketim kültürünün yükselişinde önemli bir yere sahiptir. Medyanın ürettiği göstergeler ikincil bir dil olarak mevcut dillere dayansa da göstergebilim alanında yapılan çalışmalara göre mevcut dillerin sözcükler ile yapabileceğinin ötesinde bir etkiye sahiptir. Özellikle 1950’lerden sonra bazı sanatçıların medya tarafından üretilen göstergeleri çalışmalarında kullandıkları bilinmektedir. Bu durum göstergelerarasılık bağlamında medyanın hâkim anlamlarının tekrarları veya bu anlamların değişimi şeklinde iki türde gerçekleşebilir. Göstergelerarası çeviri olarak da tanımlanabilecek bu durum oldukça fazla seçeneğe sahip bir anlamlar dünyasının anahtarını sanatçılara teslim etmektedir. Konu göstergeler olunca özellikle medya ve kültür endüstrilerinin göstergelerinin resim sanatında kullanımı ile ilgili daha detaylı bir düşünsel sürece ihtiyaç olduğu aşikardır. Sabitlenen anlamlarıyla medya göstergeleri resim sanatında nasıl kullanılmalıdır? sorusunun yanıtının verilebilmesi adına bu çalışmada göstergelerarasılık kavramı teorik olarak incelenmiş ve bu alanda çalışan Alex Gross’un eserleri göstergebilimsel olarak incelenmiştir. Çalışmanın araştırma kısmında özellikle göstergelerarası ilişkilerin ortaya çıkarılabilmesi adına son yıllarda tercih edilen paradigmatik ve sentagmatik göstergebilimsel inceleme metodu kullanılmıştır. Bu metot ile resim sanatında göstergelerarasılık ve anlam üretimi bağlamında resimsel gösterge sisteminin nasıl işlediğinin örnek sanatçının amaca yönelik örneklem metodu ile belirlenen çalışmaları ile ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada genel anlamda sanatçının paradigmatik ve sentagmatik eksende ayrı ayrı ve her ikisinde de birlikte gerçekleştirdiği stratejiler ortaya konulmuştur. Buna göre Gross’un medya göstergelerini yine medyanın ürettiği kültür endüstrisi ürünleri, kitle toplumu ve tüketim kültürü gibi konuların eleştirisinde paradigmatik ve sentagmatik eksenlerde gerçekleştirdiği sanatsal stratejilerle önemli düzeyde egemen anlamların dışına çıkararak kullandığı tespit edilmiştir. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Göstergelerarasılık tr_TR
dc.subject Paradigma tr_TR
dc.subject Sentagma tr_TR
dc.subject Medya göstergeleri tr_TR
dc.subject Resim sanatı tr_TR
dc.title Göstergelerarasılık bağlamında resim sanatı ve medya ilişkisi: Alex Gross'un eserlerinin paradigmatik ve sentagmatik eksende incelenmesi tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal THYKE SANAT VE TASARIM DERGİSİ tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/güzel sanatlar fakültesi/resim bölümü/resim anasanat dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 44354 tr_TR
dc.identifier.volume 4 tr_TR
dc.identifier.issue 8 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Dosyalar Boyut Biçim Göster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster