dc.contributor.author |
Karagözlü, Volkan |
|
dc.date.accessioned |
2022-11-07T06:19:50Z |
|
dc.date.available |
2022-11-07T06:19:50Z |
|
dc.date.issued |
2019-04-12 |
|
dc.identifier.citation |
KARAGÖZLÜ, Volkan, (2019), "Söze Vurulan Mühür: Baki'nin Hakem Kasidesi'nde Anlam Boyutları", DEV dergisi, 1/29, s. 449-488. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/323788/soze-vurulan-muhur-bakinin-hatem-kasidesinde-anlam-boyutlari |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/7703 |
|
dc.description.abstract |
Aynı malzemeyle üreten iki sanatçının birbirine olan üstünlükleri malzemeyi kullanma şeklinden kaynaklanır. Sanatçının ustalığı sanat eserinin değerini belirlemede başat rol oynarken sanat eserinin başarısını da ortaya koyar. Plastik sanatlarda görsel malzemenin estetik biçimde kullanımı biçim ile ilgili olmasına rağmen, yazılı eserlerde işitme duyusu sanat eserini değerlendirmek için kullanılır. İster plastik sanatlarda isterse yazılı sanatlarda olsun eserin başarısı, anlatımındaki ustalığa bağlıdır. Yazılı eserlerde bu ustalık kelime ve kelimelerin kullanılma biçimlerinde ortaya çıkar. Üzerinde araştırma yapılacak sanat eseri şiirse ve oluşturulduğu dönemin sosyal, ekonomik, psikolojik ve kültürel bağlamından kopmuş ve uzaklaşmış bir sanat eserinden söz ediliyorsa, sanatçının üslubunu belirlemek bir kat daha zor hâle gelecektir.
Bâkî’nin Semiz Ali Paşa’ya sunduğu Hâtem Kasidesi, anlam
ve anlatım olanakları bakımından son derece dikkati çeken bir yapıya sahiptir. 57 beyitlik kasideyi bir sadrazama sunulmuş,sanatlı süslü söyleyişleri olan bir şiir olarak okumak mümkün; fakat şairin üslubu ve kelimeler arasındaki ilişkiler çözüldüğünde şiirin sadece caize almak için sunulan veya şairin sanat gücünü göstermek için yazılan satırlardan ibaret olmadığı anlaşılmaktadır.
Bâkî’nin kasidesi iç içe geçmiş çeşitli anlam katmanlarından oluşmuştur. Bunlar sayesinde anlam yelpazesi genişletilmiş şiirde adeta anlam yumağı oluşturulmuştur. Beytin ilk okunduğundaki anlamı, kelimeler arasındaki anlam ilişkileri değerlendirildiğinde daha sonra farklılaşmaktadır. Şairin dili ustaca kullanması sayesinde ortaya çıkan bu durum sonucunda şiirdeğişik anlamlara gelecek şekilde okunabilmektedir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The superiority of the two artists who produce with the
same material is due to the way they use the material. The
master of an artist plays a key role in determining the value
of a work of art, but also reveals the success of the work of
art. Although the use of visual material in aesthetic form
is related to the form in plastic arts, the sense of hearing in
written works is used to evaluate the work of art. Whether
it is in plastic arts or written arts, the success of the work
depends on the mastery of the expression. This mastery in
written works, has revealed words and the way words are
used. If the artwork to be investigated is poetry and If you
are talking about a work of art that has broken away from
the social, economic, psychological, and cultural context of
the era it will become a bit more difficult to determine the
style of the artist.
Hâtem Ode, presented by Bâkî to Semiz Ali
Pasha, has a very remarkable structure in terms of meaning and expression possibilities. It is possible to read it as
a poem with artful ornate pronunciations, 57 couplets eulogy was presented to a grand vizier. However, when
relations between poetry style and words are resolved, it is
understood that poetry is not merely the lines presented to
show or to show the artistry of the poet.
Apart from the composition brought by the form on the
ode, on account of the composition feature created by Bâkî,
continuity of narration and changes in narrative can be
observed. One characteristic of Hâtem Ode is that there are
all traceable tracks among the couplets. So much so that in
the beginning the features of a seal, the materials used in the seal, the shape of the seal, the structure, the pieces. In
short, the stage of construction of the seal can be followed
in order. This traceability in ode’s narrative spread over
the poetry and created the backbone of the poem poetry with
the influence of word after the rhyme. The second important feature of the poetic composition is that the continuity
of expression is reflected in the visual. Thus, continuity in
expression, but also offers visual and traceability depicted
as pale snapshots are turned into the movable frame. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Divan Edebiyatı Araştırmalar Dergisi |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Bâkî |
tr_TR |
dc.subject |
Kaside |
tr_TR |
dc.subject |
Mühür |
tr_TR |
dc.subject |
Üslup |
tr_TR |
dc.subject |
Anlam katmanları |
tr_TR |
dc.subject |
Bâkî |
tr_TR |
dc.subject |
Ode |
tr_TR |
dc.subject |
Seal |
tr_TR |
dc.subject |
Style |
tr_TR |
dc.subject |
Semantic stratum |
tr_TR |
dc.title |
Söze vurulan mühür: Baki'nin Hatem Kasidesi'nde anlam boyutları |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Divan Edebiyatı Araştırmalar Dergisi |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, fen edebiyat fakültesi, Türk dili ve edebiyatı bölümü |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
34054 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
1 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
29 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
449 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
488 |
tr_TR |