dc.description.abstract |
“Ben Ermeni okulunda okudum. Ermeni okullarında okutulan tarih kitapları bütün ülkede bütün liselerde okutulan tarih kitaplarıdır ve bu tarih kitaplarında Ermeniler vatan haini gösterilir, haindir, arkadan vurandır. Ve sen bir Ermeni olarak onları okurken çok fazla psikolojik olarak bir karmaşaya düşersin çünkü aa biz vatan hainiymişiz, biz böyle şeyler yapmışız. Ama ailende öyle duymazsın. Ailende başka bir tarih duyarsın.
Bu iki farklı tarihin o çocuk kafanda karışması gerçekten ileride çok ciddi sorunlar yaratır.”
Bir Ermeni okulu mezunu Türkleştirme politikaları çerçevesinde dönüştürülen Ermeni okullarında uygulanan eğitim sistemi ve müfredat, Ermeni kimliğinin biçimlenmesini nasıl etkiledi? Ne gibi kimlik karmaşaları yarattı? Ermeni okullarında hüküm süren sıkı denetim havası, ortamı ve öğrencileri nasıl etkiledi? Buradaki Ermenice dil öğretimindeki kısıtlamalar, Ermenicenin zayıflamasında veya yitiminde nasıl bir rol oynadı? Türkiye’de Ermeni Okulları ve Ermeni Kimliği kitabı, bu sorulara etraflı cevaplar getiriyor. Başta tarih dersindeki “Ermeni meselesi” olmak üzere müfredat ve öğretmen atamalarıyla ilgili sorunlardan “Ermenice bilmeden Ermeni olunur mu?” tartışmasına; öğretmenlerin, velilerin, mezunların ve Türk ve Ermeni okulları arasında geçiş yapan öğrencilerin deneyimleri, konunun toplumsal ve insanî boyutlarına nüfuz etmemizi sağlıyor. Linda Barış’ın etkileyici çalışması, Türkiye’deki Ermeni kimliğiyle beraber, Türk kimliğine de bir ayna tutuyor. |
tr_TR |