dc.contributor.author |
Mert, Abdullah |
|
dc.contributor.author |
Duman, Ayşenaz Ekin |
|
dc.contributor.author |
Kahraman, Meliha |
|
dc.date.accessioned |
2022-06-21T07:08:44Z |
|
dc.date.available |
2022-06-21T07:08:44Z |
|
dc.date.issued |
2019-03-25 |
|
dc.identifier.citation |
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinde benlik saygısı ve algılanan sosyal desteğin kariyer karar verme öz-yeterliğini yordamadaki rolünü incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, Uşak ili merkezinde bulunan üç farklı ortaöğretim kurumunda öğrenim görmekte olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden toplam 417 öğrenciden (249 kız – 168 erkek) oluşmaktadır. Araştırma, ilişkisel tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada katılımcıların kariyer karar verme öz- yeterliği düzeylerini belirlemek amacıyla “Kariyer Karar Verme Öz-Yeterliği Ölçeği-Kısa Form”, benlik saygısı düzeylerini belirlemek amacıyla “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği” ve algılanan sosyal destek düzeylerini belirleyebilmek için de “Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği” kullanılmıştır. Analizler, SPSS 17.0 paket programı aracılığıyla .05 ve .01 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Veriler korelasyon, çoklu regresyon ve bağımsız örneklemler t-testi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularında benlik saygısı ve kariyer karar verme öz-yeterliği arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Benzer şekilde, algılanan sosyal destek ile kariyer karar verme öz-yeterliği arasında da pozitif yönlü anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Bulgular, ortaöğretim öğrencilerinin kariyer karar verme öz-yeterlikleri üzerinde benlik saygısı ve algılanan sosyal desteğin yordayıcı rolünü ortaya koymuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular, ilgili alanyazın ışığında tartışılmış ve bazı önerilerde bulunulmuştur. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/7234 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinde benlik saygısı ve algılanan sosyal desteğin kariyer karar verme öz-yeterliğini yordamadaki rolünü incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, Uşak ili merkezinde bulunan üç farklı ortaöğretim kurumunda öğrenim görmekte olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden toplam 417 öğrenciden (249 kız – 168 erkek) oluşmaktadır. Araştırma, ilişkisel tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada katılımcıların kariyer karar verme öz- yeterliği düzeylerini belirlemek amacıyla “Kariyer Karar Verme Öz-Yeterliği Ölçeği-Kısa Form”, benlik saygısı düzeylerini belirlemek amacıyla “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği” ve algılanan sosyal destek düzeylerini belirleyebilmek için de “Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği” kullanılmıştır. Analizler, SPSS 17.0 paket programı aracılığıyla .05 ve .01 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Veriler korelasyon, çoklu regresyon ve bağımsız örneklemler t-testi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularında benlik saygısı ve kariyer karar verme öz-yeterliği arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Benzer şekilde, algılanan sosyal destek ile kariyer karar verme öz-yeterliği arasında da pozitif yönlü anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Bulgular, ortaöğretim öğrencilerinin kariyer karar verme öz-yeterlikleri üzerinde benlik saygısı ve algılanan sosyal desteğin yordayıcı rolünü ortaya koymuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular, ilgili alanyazın ışığında tartışılmış ve bazı önerilerde bulunulmuştur. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The purpose of this study is to examine the role of self-esteem and perceived social
support in secondary education students in predicting their career decision-making selfefficacy. The study group of the research consisted of 417 students (249 females - 168 males)
who were studying at three different secondary schools in the city center of Uşak in 2016-2017
academic years and accepted to participate voluntarily. The research was conducted in
accordance with the relational screening model. In the study, the "Career Decision-Making
Self-Efficacy Scale - Short Form “is used to determine the self-efficacy levels of the
participants, the "Rosenberg Self-Esteem Scale” is used to determine their self-esteem levels
and the “Multi-Dimensional Perceived Social Support Scale" is used to determine their social
support levels. Analyses were tested at .05 and .01 significance level by using SPSS 17.0
package program. The data were analyzed by correlation, multiple regression and independent
samples t-test techniques. A positive relationship was found between self-esteem and career
decision-making self-efficacy in the findings of the study. Similarly, a significant positive
relationship was also observed between perceived social support and career decision-making
self-efficacy. The findings reveal the predictive role of self-esteem and perceived social support
on career decision-making self-efficacy of secondary education students. The findings of the
study were discussed in the light of the literature, and some suggestions were made. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Dergipark |
tr_TR |
dc.relation.isversionof |
10.23891/efdyyu.2019.183 |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Kariyer |
tr_TR |
dc.subject |
Karar verme öz-yeterliği |
tr_TR |
dc.subject |
Benlik saygısı |
tr_TR |
dc.subject |
Algılanan sosyal destek |
tr_TR |
dc.subject |
Career |
tr_TR |
dc.subject |
Decision-making self-efficacy |
tr_TR |
dc.subject |
Self-esteem |
tr_TR |
dc.subject |
Perceived social support |
tr_TR |
dc.title |
Ortaöğretim öğrencilerinde kariyer karar verme öz-yeterliğinin yordayıcıları olarak benlik saygısı ve algılanan sosyal destek |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Self-esteem and perceived social support in secondary education students as predictors of career decision-making self-efficacy |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/eğitim bilimleri bölümü/rehberlik ve psikolojik danışmanlık anabilim dalı |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
367189 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
16 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
1 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
594 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
619 |
tr_TR |