Çin'de kukla sanatı

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Ceylan, Fatma Ecem
dc.date.accessioned 2022-06-20T09:39:38Z
dc.date.available 2022-06-20T09:39:38Z
dc.date.issued 2022-01-21
dc.identifier.citation F. E. Ceylan, “Puppet art in china,” presented at the 7. uluslararası zeugma bilimsel araştırmalar kongresi, Gaziantep, 2022. tr_TR
dc.identifier.uri https://www.zeugmakongresi.org/_files/ugd/614b1f_657cc811a8d2405db412e2dfbf57e26f.pdf
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/7172
dc.description.abstract Çin’in geleneksel gösteri sanatlarından biri olan Kukla Sanatı, Çin’in somut olmayan kültür mirasları arasında yer almaktadır. Çin literatüründe kuklacılığın ilk ne zaman ortaya çıktığına dair tarihi bir kayıt yoktur. Ancak Çin’de kuklacılık alanında yapılan araştırmalara baktığımızda, Çin’deki kukla sanatının uzun bir geçmişe sahip olduğunu söyleyebiliriz. Arkeolojik kazılara göre Çin’de ilk kuklanın ortaya çıkışı Shang-Zhou dönemine dayanmaktadır. Henan Anyang kazılarında, Shang-Zhou dönemine ait mezarlardan pişmiş topraktan yapılmış figürinler çıkarılmıştır. İnançların etkisiyle yapılan ve mezarlara gömülen bu figürinlerin Çin kuklacılığının temelini oluşturduğu görüşü yaygındır. 1979 yılında Shandong Laixi’den çıkarılan Batı Han dönemine ait buluntulara göre Batı Han döneminde kuklacılık figürin formundan çıkarak oturabilen, ayakta durabilen ve diz çökebilen hareketli forma ulaşmıştır. Üç Devlet dönemine gelindiğinde ise kuklaların hareketleri daha işlevsel hâle getirilmiştir. Çin’de kuklacılığın gelişmesiyle birlikte kuklacılık; gösteri sanatının bir parçası olmuştur. Kukla tiyatrosu, Tang döneminde oldukça popüler hâle gelmiştir. Bilindiği üzere Tang dönemi kültür ve sanat etkileşiminin en derin yaşandığı dönemlerden biridir. Kukla sanatı, bu dönemde olgunluk evresine ulaşmış; eğlence ve gösteri sanatlarında daha yaygın olarak kullanılmıştır. Hatta bu dönemde diğer dönemlere kıyasla çubuklu kukla, ipli kukla ve el kuklası gibi çeşitli kukla formları geliştirilmiştir. Song-Yuan dönemi kukla sanatının en parlak dönemidir. Sonraki dönemlerde kukla sanatı hem gösteri sanatının bir parçası olarak hem de kuklaların çeşitliliği bakımından gelişimini sürdürmeye devam etmiştir. Günümüzde ise Çin’in birçok yerinde hâlen varlığını sürdürmektedir. Bu çalışmada, Çin’de kuklacılığın ilk ortaya çıkışı ele alınacak, kukla sanatının ve kukla tiyatrosunun dönemsel gelişim süreçleri incelenecektir. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Çin gösteri sanatı tr_TR
dc.subject Kukla tiyatrosu tr_TR
dc.subject Çin kuklacılığı tr_TR
dc.title Çin'de kukla sanatı tr_TR
dc.title.alternative Puppet art in China tr_TR
dc.type presentation tr_TR
dc.relation.journal 7. Uluslararası zeugma bilimsel araştırmalar kongresi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/fen-edebiyat fakültesi/doğu dilleri ve edebiyatları bölümü/Çin dili ve edebiyatı anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 104564 tr_TR
dc.identifier.startpage 57 tr_TR
dc.identifier.endpage 58 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster