dc.contributor.author |
Kırmızı, Ömer |
|
dc.date.accessioned |
2022-06-17T10:08:49Z |
|
dc.date.available |
2022-06-17T10:08:49Z |
|
dc.date.issued |
2021-05-31 |
|
dc.identifier.citation |
Kırmızı, Ömer (2021), “halk anlatılarının yaşam alanı olarak icra mekânları, Şanlıurfa yöresi örneği”, uluslararası ders kitapları ve eğitim materyalleri dergisi, (4 )1:12-22. |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
2667-4351 |
|
dc.identifier.uri |
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1773544 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/7106 |
|
dc.description.abstract |
İnsanoğlunun çevresiyle kurduğu ilişkide mekânların dönüştürücü bir etkisi
vardır. İnsan ile mekân arasındaki ilişki tarih boyunca fiziki şartları aşan bir
mahiyet kazanmıştır. Bireysel ve toplumsal anlamda insanoğlu için önem
atfedilen mekânlar hafıza mekânı olarak belleklerde yaşamaya devam
etmiştir. Bu çalışmada Şanlıurfa yöresinde halk anlatılarının icra edildiği
mekânlar ele alınmıştır. Geleneksel kültürün nispeten muhafaza edildiği
yörede, halk anlatılarının icra edildiği sıra geceleri, dağ yatıları, ağa odaları,
köy odaları ve taziye evleri gibi özgün ortamların/mekânların olduğu tespit
edilmiştir. Bu mekânlarda yapılan derlemelerde, halk anlatılarının
sürdürülebilir kılınmasında söz konusu mekânların ne kadar etkin olduğu
gözlemlenmiştir. Saha araştırması yapılırken gözlemlenen bu mekânların
yöredeki anlatı kültürüne katkı sağladığı, bu kültürün korunmasına ve
sürdürülebilir kılınmasına zemin teşkil ettiği tespit edilmiştir. Folklor
ürünlerinin bağlam merkezli bakış açısıyla değerlendirildiği günümüzde yöre
mekânlarının özgün bir görünüm sergilediği söylenebilir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Places have a transformative effect in the relationship that human beings
establish with their environment. The relationship between human and place
has acquired a nature that transcends physical conditions throughout history.
Places that are attributed to humanity in individual and social sense have
continued to live in memories as places of memory. In this study, the places
where folk narratives are performed in Şanlıurfa region are discussed. In the
region where traditional culture is relatively preserved, it has been
determined that there are unique environments / places such as traditional
song nights, mountain camping, agha rooms, village rooms and condolence
houses in which folk narratives are performed. In the compilations made in
these places, it has been observed how effective these places were in making
folk narratives sustainable. It has been determined that these places observed
during the field research has contributed to the narrative culture in the region
and has constituted the basis for the preservation and sustainability of this
culture. It can be said that today, where folklore products are evaluated with
a context-centered perspective, local places display an original appearance. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.relation.isversionof |
https://doi.org/10.53046/ijotem.938608 |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Folklore |
tr_TR |
dc.subject |
Folk narratives |
tr_TR |
dc.subject |
Place |
tr_TR |
dc.subject |
Şanlıurfa |
tr_TR |
dc.subject |
Folklor |
tr_TR |
dc.subject |
Halk anlatıları |
tr_TR |
dc.subject |
Mekân |
tr_TR |
dc.title |
Halk anlatılarının yaşam alanı olarak icra mekânları, Şanlıurfa yöresi örneği” |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Executive places of folk narratives as "living areas": the sample of Şanlıurfa region |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Uluslararası ders kitapları ve eğitim materyalleri dergisi |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/fen-edebiyat fakültesi/Türk halkbilimi bölümü/Türk halkbilimi anabilim dalı |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
337175 |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
0000-0003-3393-6043 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
4 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
1 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
12 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
22 |
tr_TR |