The aim of the present study is to determine the awareness levels of high school teachers regarding the
Radon gas and its environmental effects. Another aim is to compare the results of the current study with those of
a previous study carried out by the researchers about the awareness levels of students. Survey design out of
quantitative research methods was employed for the study. The sampling of the study consisted of 119 (65 males
and 54 females) teachers who were randomly chosen from three different school types in Nevşehir. Radon
Awareness Questionnaire developed by the researchers was used as the data collection tool. Since the data
collection tool provided discrete data, chi-square test, frequencies and percentages were computed for the
analysis of these data. The findings of the study showed that a large number of the participants had fairly low
awareness levels toward Radon. Approximately one-third (31.10%) of the teachers participating in the study
stated that they had never heard of Radon. A significant difference was found among those who stated that they
know radon according to the branch variable. This difference emerged in favor of science teachers according to
the branch. There are no statistically significant differences between the score of awareness and the gender, age
and years of experience.
Bu çalışmanın amacı Radon gazı ve onun çevresel etkilerine ilişkin lise öğretmenlerinin farkındalık
düzeyinin belirlenmesidir. Çalışmanın bir diğer amacı ise bu çalışmanın sonuçları ile yazarlar tarafından yapılmış
olan lise öğrencilerinin Radon farkındalığına ilişkin ilk çalışmanın sonuçlarını karşılaştırmaktır. Çalışmada nicel
araştırma yöntemlerinden tarama (survey) yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi; Nevşehir il merkezinde
bulunan üç farklı okul türünden (Meslek L., Anadolu L. ve Fen L.) rastgele seçilen 119 (65erkek ve 54 kadın)
lise öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan Radon
Farkındalık Anketi (RFA) kullanılmıştır. Kullanılan veri toplama aracı RFA süreksiz türde veriler sağladığından
bu verilerin analizinde ki-kare testi, frekans ve yüzde değerleri kullanılmıştır. Örneklemin büyük bir bölümünün
Radon farkındalık düzeyi oldukça düşük çıkmıştır. Çalışmaya katılan lise öğretmenlerinin yaklaşık üçte biri
(%31,10) Radonu hiç duymadıklarını belirtmişlerdir. Radonu bildiğini ifade edenlerin branş değişkenine göre
aralarında anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu fark, branş türüne göre Fen Bilimleri branşlarındaki öğretmenler
lehine ortaya çıkmıştır. Farklı cinsiyet, yaş ve kıdeme sahip öğretmenlerin farkındalık puanları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır.