Dil insanların yaratılışından bugüne kadar kendi duygularını ve düşüncelerini anlatmak için ve iletişim kurmak için en çok kullandıkları ve en temel iletişim aracıdır. Dil kullanımı ve öğreniminin temeli dört temel beceri olan dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerileri üzerinden biçimlenir. Okuma becerisi dinleme ve konuşma becerilerinin öğrenilmesinden sonra ihtiyaç duyulan, okuyucu ve okunanları içeren akıcı bir işlemdir. Yabancı dil öğretiminde okuma becerisi diğer becerilerin edinilmesinde ve gelişmesinde büyük rol oynamakta ve bu beceri dil öğretiminde hem amaç hem diğer becerileri desteklediğinden araç da olabildiği için yabancı dil öğretiminde daha çok önem kazanmaktadır. Yabancı Dil olarak Türkçe öğretiminde en çok kullanılan ve temel materyal dil öğretimi için resmi kurumlar tarafından hazırlanmış ders kitaplarıdır. Ders kitaplarında temel dil becerileri olan dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerine ait etkinliklere yer verilmektedir. Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan Kesit Eğitim Yayınları’nın Türkçeye Yolculuk orta seviye ders kitabı ile Yunus Emre Enstitüsü’nün Yedi İklim Türkçe orta seviye ders kitabının dinleme etkinlikleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. İncelenen ders kitaplarında dinleme etkinlikleri diğer temel dil becerilerini destekleyip desteklemediği, dinleme etkinliklerinin kültürel unsurlar içerip içermediği ve dinleme aşamasında ne tür dinleme etkinliklerine yer verildiği üzerinde durulmuştur. Çalışmada ders kitaplarının her ikisinin ünitelerinde bulunan dinleme etkinlikleri karşılaştırmalı incelenip elde edilen verilerin sonucunda yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ders kitaplarının daha sistemli ve nitelikli hazırlanmasına katkı sağlaması umulmaktadır.
Language is the most used and basic communication tool that people use to express their own feelings and thoughts and to communicate since its creation. The basis of learning language and its usage are shaped through four basic skills, listening, speaking, reading, and writing. Reading skill is a fluent process that includes the readers and readings and is needed after learning listening and speaking skills.Reading skill plays a major role in the acquisition and development of other skills in foreign language teaching, this skill can be the main purpose and since it supports other language skills, it can be used as a tool and thus it gains more importance in foreign language teaching. The most used and basic materials in teaching Turkish as a Foreign Language are textbooks prepared by official institutions for language teaching. The textbooks contain activities related to listening, reading, speaking and writing skills, which are basic language skills. In this study, the listening activities of the Kesit Education Publications’ Journey to Turkish (Türkçeye Yolculuk) intermediate level textbook and the Seven Climate Turkish (Yedi İklim Türkçe) intermediate level textbook of Yunus Emre Institute which are used in the teaching of Turkish as a foreign language were examined comparatively. The focus on examined textbooks was on whether listening activities support other basic language skills or not, whether listening activities include cultural elements or not, and what types of listening activities are included in the listening phase. In the study, the listening activities in the units of both textbooks were examined comparatively and as a result of the data obtained, it is expected that it will contribute to the more systematic and qualified preparation of textbooks in teaching Turkish as a foreign language.