İbn Sînâ ve Molla Sadrâ’da varlık kavramının teşkîk niteliği

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Yiğit, Fevzi
dc.date.accessioned 2022-05-11T09:02:37Z
dc.date.available 2022-05-11T09:02:37Z
dc.date.issued 2020-06-15
dc.identifier.citation Yiğit, Fevzi . "İbn Sînâ ve Molla Sadrâ’da Varlık Kavramının Teşkîk Niteliği". Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 22 / 41 (Haziran 2020): 57-80 . tr_TR
dc.identifier.uri https://dergipark.org.tr/tr/pub/sakaifd/issue/54930/711785
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/6523
dc.description.abstract Metafiziğin ana konusu olan varlığın, kapsamı altındakilere hangi anlamda söyleneceği konusu, İslam felsefesinin ontolojiye dair en önemli sorunlarından birisidir. Yani varlık, bütün mevcutlar üzere eşit anlamda mı yoksa dereceli olarak mı söylenir? Dereceli olarak söylenmesine teşkîk denir. Aslında varlık-mahiyet, zorunlu-mümkün gibi ayrımlar da bir açıdan bu problemin çözümüne katılır. Zihin bu çözümü yapabilmek için mevcutları Tanrı-âlem veya özne-nesne gibi ayrımlara tâbi tutar. Sonrasında ise teşkîk fikri sayesinde bu ayrımları aşmaya çalışır. Zihin, teşkîk fikrinin tam olarak farkına varamaması durumunda -Aristoteles örneğinde olduğu gibi- Tanrı ile evren arasında ontolojik aykırılık ve kopukluklar olduğu düşüncesine kapılır. Bu makalede ulaşılmaya çalışılan hedefler şunlardır: Varlığın teşkîki niteliği onun basit olduğu fikrine dayanır. Eğer böyle olmasaydı varlık bileşenlerine ayrılacak ve her mevcutta farklı bir şey olarak karşımıza çıkacaktı. Varlık güçlülük-zayıflık, kemal-noksanlık, öncelik-sonralık, ihtiyaçsızlık-fakirlik, nedensonuç vb. gibi açılardan dereceli bir yapıya sahiptir. Kısacası varlığın teşkîk niteliği “varlık, mevcutların birleşmelerini ve farklılaşmalarını sağlayan asıldır” şeklinde formüle edilebilir. tr_TR
dc.description.abstract The problem of calling the things in scope of the existence which is the main topic of metaphysics is the most important theme of ontology in Islamic philosophy. In other words, is existence called equally or gradually? Calling it gradually is tashkīk (gradation). Tashkīk and dichotomies such as existence-essence, necessary-possible are also come out to solve this problem. Mind is subject to divide the beings like God-universe or subject-object. Afterwards, tries to overcome these divisions by the idea of tashkīk. In the case of not grasping the idea of tashkīk thoroughly -as in the case of Aristotle- gets the idea that there are ontological conradictions and disunities between God and universe. The goals of this study are as follows: The quality of tashkīk of the existence is based upon the idea that it is simple. If not, it will be decomposed and will become a different thing in each being. In addition, existence has a gradual structure such as strength-weakness, posteriority-anteriority, cause-effect. Thus, the gradual quality of the existence can be formulized as follows: “Existence is the essence that ensures unity and disunity of beings.” [You may find an extended abstract of this article after the bibliography.] tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi tr_TR
dc.relation.isversionof 10.17335/sakaifd.711785 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject İbn Sina tr_TR
dc.subject Molla Sadra tr_TR
dc.subject Teşkik tr_TR
dc.subject Varlık tr_TR
dc.subject İslam felsefesi tr_TR
dc.subject Islamic Phylosophy tr_TR
dc.subject Logic tr_TR
dc.subject Tashkīk tr_TR
dc.subject Being tr_TR
dc.subject Nūr tr_TR
dc.subject Essence tr_TR
dc.title İbn Sînâ ve Molla Sadrâ’da varlık kavramının teşkîk niteliği tr_TR
dc.title.alternative The quality of tashkīk of the concept of being in Ibn Sīnā and Mullā Ṣadrā tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/ilahiyat fakültesi/felsefe ve din bilimleri bölümü/islam felsefesi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 298527 tr_TR
dc.identifier.volume 22 tr_TR
dc.identifier.issue 41 tr_TR
dc.identifier.startpage 57 tr_TR
dc.identifier.endpage 80 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster