dc.contributor.author |
Telli, Azime |
|
dc.date.accessioned |
2022-01-10T13:10:44Z |
|
dc.date.available |
2022-01-10T13:10:44Z |
|
dc.date.issued |
2012-11-21 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/6240 |
|
dc.description.abstract |
Günümüzde uluslararası sistem eşit ve bağımsız ulus devletlerden
oluşmaktadır. Ancak söz konusu niteliklerin kırılganlıkları en somut olarak
müdahale girişimlerinde kendini göstermektedir. Birleşmiş Milletler Şartı’nda
yasaklanmış olmasına rağmen, çeşitli yollarla ekonomik ve politik müdahaleler
devam etmektedir. İnsani müdahale adı altında başlayan uygulamalar 21. yüzyılda
yeni bir şekil almıştır. Yıpranan insani müdahale doktrinin yerini, koruma
sorumluluğu doktrini ile birlikte egemenliğin sadece hak değil aynı zamanda
sorumluluk olduğu anlayışı almıştır. Eşit ve egemen aktörler olan devletlerin
topraklarını koruma hakkının yanı sıra, vatandaşlarını koruma görevinin kabul
görmesiyle birlikte müdahale kavramı yerini sorumluluğa bırakmıştır. Yurttaşlarını
etnik temizlik, savaş suçları, soykırım ve insanlığı hedef alan suçlara karşı
korumakta başarısız olan devletlere BM’nin uluslararası toplum adına müdahale
edilebilmesini içeren doktrini ile müdahale kavramı buharlaştırılırken, ön plana
koruma kavramı çıkartılmıştır. Tek kutuplu yeni dünya düzeninin öne çıkardığı bir
kavram olan koruma sorumluluğu teori ve pratikte ciddi olarak eleştirilmektedir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Today, the international system is composed of equal and independent
nation-states. However, the intervention practice is reflected tangible qualities of
equality and independence. Despite the prohibition on intervention in the Charter of
the United Nations, various ways of economic and political interventions are
continued. Practice of intervention, the name of humanitarian intervention, is began
to be addressed a new form in 21st century. Worn-out doctrine of humanitarian
intervention has replaced responsibility to protect doctrine sovereignty, with the
understanding that the only right, but also the shift of responsibility was laid on the
steps. The states, equal and sovereign actors, have the right to protect their territory,
as well as a responsibility to protect citizens with the concept of opening the
responsibility from intervention to replace the protection. The new concept of responsibility to protect which unipolar new world order theory put forward is
severely criticized. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
İnsani müdahale |
tr_TR |
dc.subject |
Koruma sorumluluğu |
tr_TR |
dc.subject |
Birleşmiş Milletler |
tr_TR |
dc.subject |
Egemenlik |
tr_TR |
dc.subject |
Humanitarian intervention |
tr_TR |
dc.subject |
Responsibility to protect |
tr_TR |
dc.subject |
The United Nations |
tr_TR |
dc.subject |
Sovereignty |
tr_TR |
dc.title |
İnsani müdahaleden koruma sorumluluğuna geçiş: Eski sorun, yeni kavram |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Transition from humanitarian intervention to the responsibilty to protect: Old problem, new concept |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Mersin Üniversitesi/iktisadi ve idari bilimler fakültesi/uluslararası ilişkiler bölümü/uluslararası siyaset anabilim dalı |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
28478 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
1 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
2 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
206 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
220 |
tr_TR |