Bu çalışma, son yıllarda ülkemizde de sıkça tartışılmaya başlanan yönetim
biçimlerinden biri olan mentorluk sistemleri hakkında bilgi vermek ve etkili bir mentorluk
sisteminin oluşturulmasının turizm işletmelerinde çalışan yönetici ve işgörenler üzerinde ki
performans, motivasyon ve verimliliğin artırılması, işgören devir hızının azaltılması ayrıca
işletmelerin en önemli sıkıntılarından biri olan geleceğin yönetici ve işgören kadrolarının
oluşturulmasında kendi öz kaynaklarını kullanmada mentorluk sisteminden nasıl
yararlanabileceğini saptamak amacıyla yapılmıştır.
Bu çalışmada mentorluk sisteminin otel işletmelerinde çalışan işgören ve yönetici
adayları tarafından nasıl yorumlandığı, bu sistemden beklentilerinin neler olduğu,
mentorluk sistemini nasıl algıladıklarını ve bu algılama düzeyinin kişisel, mesleki ve
kariyer gelişimiyle olan ilişkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu araştırmanın temel
problemi, turizm sektöründe ki işgören devir hızını mentorluk uygulamalarıyla azaltılıp
azaltılamayacağını saptamak, bu sistemi turizm sektöründeki işletmelerde
kurumsallaştırmaktır.
Bu araştırmanın örneklemini, Antalya İl’inde ki 3, 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinin
tüm departmanlarındaki işgörenler oluşturmaktadır. Araştırma bölgesinin Antalya ilinin
seçilmesinin nedeni, Antalya’nın Türkiye’nin en önemli turizm merkezlerinden biri olması
ve yoğun olarak 3, 4 ve 5 yıldızlı otellerin bu bölgede toplanmasıdır. Bu bölgede
gerçekleştirilen araştırmada anket tekniği uygulanmıştır.
Elde edilen bulgulara göre mentorluk sisteminin uygulanması durumunda otel
işletmelerinde çalışan işgörenlerin, yönetici adaylarının mesleki, kişisel ve kariyer
gelişimine olumlu yönde katkısı olacağı, ayrıca işgören devir hızını azaltacağı saptanmıştır.
Ancak bu sistemin önündeki en büyük engel mentorluk uygulamalarının otel işletmelerinde
kurumsallaştırılamamış olmasıdır.
This study aims to inform about mentoring system, one of the administrative forms
that has also been discussed in our country in recent years, to increase performance,
motivation, and efficiency of the managers and workers working in tourism enterprises in
order to establish an efficient mentoring system as well as benefiting from mentoring
system in using business enterprises’ own sources for forming positions of future managers
and workers which is one of the most significant problems of businesses.
In this study, how mentoring system is perceived by workers and manager candidates
in hotels, what their expectations from this system are, how they see this system along with
the relationship of these perceptions with personal, occupational and career development
are to be focused. The main problem of this study is to find out whether the developmental
process of the workers could be improved and time essential for that process could be
lessened as well as institutionalizing this system in hotel enterprises.
The sample of this study includes workers in all departments of three-star, four-star,
five-star hotels in Antalya. The reason why Antalya has been selected as a research zone is
that it is one of the most significant tourism regions of Turkey and three-star, four-star and
five-star hotels are generally in this region. Questionnaire method has been employed in
this study.
According to the data, it has been found out that personal, occupational and career
developments of the workers and manager candidates in hotel enterprises could be
improved and time essential for this developmental process could be lessened. However,
the biggest obstacle for mentoring system is that hotel enterprises have not been
institutionalized, yet.