Safevîler döneminde sema (semah) (kronikler, seyahatnâmeler ve minyatürlerde)

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Bahurlu, İlgar
dc.date.accessioned 2021-09-08T06:20:27Z
dc.date.available 2021-09-08T06:20:27Z
dc.date.issued 2021-03-02
dc.identifier.citation Baharlu, İ. (2021). Safeviler Döneminde Sema (Semah) (Kronikler, Seyahatnâmeler ve Minyatürlerde). Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli araştırma Dergisi(97), 11-28. tr_TR
dc.identifier.uri https://hbvdergisi.hacibayram.edu.tr/index.php/TKHBVD/article/view/2871
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/4613
dc.description.abstract Safeviye tarikatının Erdebil’de ortaya çıkışından başlamak üzere özellikle devletin Tebriz’de kuruluşunun ilk dönemlerinde her şeyden ziyade bir tasavvuf ve tarikat ruhunun hâkim olduğu ve bu ruhun kelimelere de yansımış olduğu yazılı kaynaklar aracılığıyla görülmektedir. Söz konusu kaynaklarda mükerreren mürşit, mürşid-i kâmil, halifetü’l-hulefa, halife, tarikat, irşat, tövbe, telkin ve hidayet gibi tasavvufî içerikli kavramlar geçmektedir. Bu devletin Kızılbaşlar tarafından Türkmen tasavvufu/Kızılbaşlık inancı üzerine kurulduğu göz önünde bulundurulurken ilk akla gelen soru devlet nezdinde Kızılbaşlığın aslî ritüellerinden biri olan semahın yeri ve izidir. Tabiidir ki bu karaktere sahip olan ve yaklaşık hâkimiyeti iki buçuk asır süren bir devletten semahın hat safhada olması beklenmektedir. Ne var ki söz konusu devletin kuruluşundan yıkılışına dek bütün dönemlerde durumun böyle olmadığı görülmektedir. Başka bir deyişle devletin Şah İsmail tarafından kuruluşu dönemi ve Tahmasb döneminin ilk yarısına kadar semah ritüeli Kızılbaş devleti ve tebaasının hayatının her aşamasında görülürken ilerleyen süreçte giderek bu ritüelin eski konumunun kaybedildiği görülmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada dönemin kronikleri, seyahatnameleri ve bu çağda en doruk noktasına taşınan sanat dallarından olan minyatürlerden yola çıkarak semahın Safeviye tarikatı ve Safevi Devleti’nin kuruluş dönemindeki varlığı ve yeri ele alınacaktır. İlerleyen süreçte sufilerin ve dolayısıyla bu zümrenin esas ibadetlerinden olan semahın konumu ele alınarak bir neden-sonuç ilişkisi içerisinde sufiler ve dolayısıyla onların inanç sisteminin esas erkânlarından olan semahın arka plana atılmış olması ve gerçekleşen değişimin sebepleri üzerinde durulmuştur. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Türk Kültürü Açısından Hacı Bektaş-ı Veli Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tr_TR
dc.relation.isversionof DOI: 10.34189/hbv.97.001 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Safevi Devleti tr_TR
dc.subject Kızılbaşlık tr_TR
dc.subject Semah tr_TR
dc.subject Alevi tr_TR
dc.subject Şia tr_TR
dc.title Safevîler döneminde sema (semah) (kronikler, seyahatnâmeler ve minyatürlerde) tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/Hacı Bektaş Veli araştırma ve uygulama enstitüsü/alevi bektaşi kültürü anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 332692 tr_TR
dc.identifier.volume Bahar tr_TR
dc.identifier.issue 97 tr_TR
dc.identifier.startpage 11 tr_TR
dc.identifier.endpage 27 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster