dc.description.abstract |
Kültür, bir toplumun doğuşundan itibaren öğrendiği, geliştirdiği, milli bir kimlik oluşturarak sonraki kuşaklara aktardığı unsurların bütünüdür. Toplumların geliştirdikleri maddi ve manevi değerlerinin pek çoğu, ortak kültürel miras olarak değerlendirilmektedir. Kültürel miras, kimliğimizle, kültürümüzle, tarihimizle ilgili somut ve somut olmayan varlıklar ve değerlerdir. Somut olmayan kültürel miras; toplulukların, grupların ve bireylerin, kültürel
miraslarının bir parçası olarak tanımladıkları uygulamalar, temsiller, anlatımlar, bilgiler, beceriler ve bunlara ilişkin araçlar-gereçler ve kültürel mekânlar şeklinde tanımlamaktadır. Bu bağlamda; sözlü gelenek ve ifadeler, toplumsal uygulamalar, doğa ve evrenle ilgili bilgi ve uygulamalar, el sanatları, gösteri sanatları gibi alanlardaki değerler kuşaktan kuşağa aktarılarak korunmalıdır. Turist açısından, sürekli ikamet yerini terk edişinden, dönünceye kadar satın alıp kullandığı mal/hizmetlerin, deneyimlerin tümü turistik üründür. Turizm işletmelerinin sunduğu hizmetlerin yanında, ören yerlerinin, müzelerin, milli parkların ve temalı parkların gezilmesi, satın alınan hediyelik eşyalar, folklorik gösterilerin izlenmesi, toplumların yaşam tarzlarının deneyimlenmesi, yöresel lezzetler vb. pek çok öğe turistik ürün olarak değerlendirilebilir. Görülmektedir ki bu öğelerin önemli bir kısmı somut olmayan kültürel miras içerisinde yer almaktadır. Dolayısıyla çalışmanın amacı; somut olmayan kültürel miras unsurlarının önemine dikkat çekmek ve destinasyonların pazarlanmasında bu turistik ürünlerin etkili bir şekilde kullanılabilmesi için önerilerde bulunmaktır. Uygulama alanı olarak, somut olmayan kültürel miras öğelerinin zenginliği ile bilinen Kapadokya Bölgesi seçilmiştir. Veriler, bölgeye gelen turistler üzerinde somut olmayan kültürel miras değerleriyle ilgili yapılan yüz yüze anket uygulamasıyla elde edilmiştir. Toplanan veriler üzerinde frekans değerlendirmeleriyle, Mann-Whitney U testi yapılmıştır. Bu sayede, yerli ve yabancı turistlerin bölgeyi tercihlerini etkileyen ve en fazla çekici buldukları SOKÜM unsurları arasındaki farklılıklar tespit edilmeye çalışılmıştır. |
tr_TR |