İnsanlık tarih boyunca müziğin eğitici işlevine
inanmış olup müziğe bir eğitim aracı olarak
önemli bir yer ayırmıştır. Bireylerin başarılı
olmalarını, hayal gücünü ve beyin gelişimini
arttıran müzik eğitimi bireylere, topluma
kazandıracağı olumlu niteliklerin verilmesini
amaçlar. Eğitimin önemli bir boyutu olan müzik
ile bireyler sadece bir alanda bilgilenmiş olarak
değil, günümüz toplumlarının hızlı gelişimine de
ayak uydurabilecek ve çok yönlü bireyler olarak
yetişeceklerdir.
Mesleki gelişim amacına ağırlık verilen günümüz
üniversite eğitiminde akademik, kişisel ve sosyal
yönleri ile çok yönlü bireyler yetiştirilmesi daha
çok önem kazanmıştır. Müzik eğitimi, çok yönlü
bireyler yetiştirilmesi anlayışına en uygun
alanlardan birini oluşturmaktadır. Bilindiği gibi
müzik bireysel, toplumsal, kültürel, ekonomik ve
eğitimsel nitelikleri ile birçok işlevi olan çok
yönlü bir olgudur. Bu yönleri ile bakıldığında
müzik
eğitimi
vermeyi
amaçlayan
üniversitelerdeki uygulanan seçmeli müzik
dersleri de öğrencilerin müziksel algılama
yeteneğini ve müzik yaşamını yüksek düzeyde
geliştirecektir. Bu durumdan yola çıkarak
üniversitelerde verilen seçmeli müzik derslerinin
bu dersi alan öğrenciler üzerinde kaygı, öz
yeterlik ve stres durumlarında ki etkiyi ortaya
çıkarması
amaçlanmıştır. Üniversite programlarında yer alan seçmeli müzik
derslerinin bu dersi alan öğrenciler üzerinde
kaygı, genel öz yeterlik ve stres yönetimi
düzeylerine etkisini belirlemek üzere deneysel bir
çalışma yapılarak ön test son test modeli tercih
edilmiştir. Nevşehir Hacı Bektaş Veli
Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek
Okulu ve Sağlık Yüksekokulu 2015–2016 eğitim
öğretim yılında öğrenim gören 8 sınıftan ve 242
öğrenciden oluşan çalışma grubu ikiye bölünerek
deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. 12
haftalık müzik eğitimi sonucunda elde edilen
veriler uygun
spss programları
ile
tablolaştırılarak yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda müzik eğitimi alan
bireylerin durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin
müzik dersi almayan bireylere göre daha düşük
olduğu, bireylerin öz yeterlik ve stres yönetim
becerilerinde müzik eğitimi almalarının pozitif
yönde bir etkisi olduğu ve bu becerilerinde artış
olduğu görülmüştür. Durumluk ve sürekli
kaygının azalması, öz yeterlik ve stres yönetim
becerilerinin artmasında müzik eğitimin önemli
bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.
Through the history, human beings have
believed in the educational function of music
and placed a great importance on music as an
educational tool. Music education, which
increases individuals’ achievement, imagination
and brain development levels, aims at providing
the individuals with the positive qualities to be
introduced to the society. Through music, which
is an important dimension of education,
individuals will not only be raised to be
knowledgeable only in a single field, but also to
be versatile individuals who could keep up with
the rapid development of today’s societies.
It has gained more importance to raise versatile individuals with academic, personal and social aspects in today’s university education in which the professional development goal is emphasized. Music education is one of the most appropriate fields for the view of raising versatile individuals. As known, music is a versatile phenomenon with its
various functions and individual, social, cultural
and educational features. Considering those
aspects, it was aimed that elective music courses
given in universities show effect on anxiety, selfefficacy and stress levels of the students who
take this course. In order to determine the effect
of elective music courses in university programs
on anxiety, general self-efficacy and stress
management levels of the students who take this
course, an experimental study was implemented
using the pre- and post-test models. Experiment
and control groups were composed of 242
students from 8 grade levels studying in Health
Services Vocational College and Health College
in Nevşehir Hacı Bektaş Veli University during the 2015-2016 education year, dividing them
into two groups. The data obtained after the 12-
week music education were tabulated and
interpreted through appropriate SPSS programs.
As a result of the study, it was found that the state-trait anxiety levels of individuals who had the music education were lower than the levels of individuals who didn’t have this education, that there was a positive effect of having the music education on individuals’ skills of self-efficacy and stress management, and that there was an improvement in
those skills. It was also found that the music
education has a significant impact on decreasing
the state-trait anxiety levels, and increasing the
self-efficacy and stress-management skills.